Brev:
Kan ikke sove
2. august 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kan ikke sove
Kære Helen
Vi har nu fulgt soveritualet som foreskrevet i dit forrige svar brev omkring fire uger samt fulgt dine gode råd: Første aftenen blev hun puttet 22.15. Vand, sutter står klar. Tre bøger venter i sengen, ca. 15. minutters godnatlæsning, hun får lidt massage, i sengen. Jeg bliver siddende i fodenden og læser i min bog, stille vuggeviser på CD-spilleren, går lidt frem og tilbage og pusler. Jeg vækker hende næste morgen kl. 7.00.
I løbet af dagen samme rutine som i hverdagen. Middagslur i 1½ time med putning kl. 13.00. (Her sover hun i løbet af 15-30 min, er svær at vække). Næste dag putter jeg med samme rutiner, men kl. 22.00 og næste dag stadig op kl. 7.00. Nu putning kl. 21.45 osv. Det hjælper bare ikke. Vores datter sover stadigvæk først kl. kl. 22.30 temmelig præcist, nøjagtigt som da vi begyndte. Det er tydeligt at hun har søvnunderskud, for træt til at lege i perioder både hjemme og hos dagplejemoderen, begyndende sorte rande under øjene, og verden falder meget let sammen. Det er meget svært at se på, når vi bare ikke kan få hende til at sove tidligere. Men det føles som om vi har prøvet alt.
Det lader til at metoden ikke virker på vores pige. Selv med flere dages interval mellem de 15 min. tidligere sengetid og ca. fire uger, er der ikke sket fremskridt på bare et kvarters tid. Sovemønstret er nøjagtig som da vi begyndte: vores pige er træt hele dagen, men vågner op omkring kl. 20.00.
Skal vi få hverdagen til at fungere skal hun i dagpleje senest 8.30, det kræver at hun er oppe ca. 6.30. Vil det trods det store søvnunderskud hjælpe at vække hende gradvist tidligere om morgenen og forkorte hendes middagslur til 1 time?
Med håb om flere gode råd, som vi ofte har haft nytte af.
Mor og far