Svar: Vil ikke drikke komælk
2. august 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Mias mor
Jeg synes det lyder rigtig dejligt at din datter drikker vand og synes det er den bedste tørstslukker - det er en god vane at have:o)
Det lyder også som om at hun er rimeligt godt dækket ind med mælkeprodukter, når du bruger 250ml sødmælk i havregrøden samt giver hende yoghurt, sovs osv. så der på den måde kommer mælk i hende. Du kan også forsøge med f.eks. en bananmilkshake - her kan du blende en banan med ca 2 dl. sødmælk eller letmælk og lade hende drikke det sådan - det giver jo det samme, som hvis hun drak et glas mælk og spiste bananen ved siden af, nogle børn synes bare det er bedre som en milkshake ...
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Med de 250ml sødmælk i grøden er din datter således godt på vej op til den anbefalede mængde. Derudover kan du give hende en multivitamintablet med ekstra indhold af calcium. Hvis du skønner at hun begynder at sætte sit mælkeindtag yderligere ned, så synes jeg du skal drøfte med lægen om ikke det vil være relevant med et rigtigt calciumtilskud.
Det anbefales her at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske