Brev:
Vil ikke drikke komælk
2. august 2008
Alder:
13 mdr.
Vil ikke drikke komælk
Hej Helen :)
Mia er efterhånden blevet 13 mdr. gammel, og hun vil stadig ikke drikke komælk.
Vi stoppede amningen for 3 uger siden, noget både Mia og jeg var klar til, og vi har ingen problemer haft af nogen art i den forbindelse. Nu er jeg så kommet i tvivl om, om hun får dækket sit mælkebehov, eller om jeg er nødt til at supplere med kalktilskud. Amningen kunne nemlig lige give det sidste op til den halve liter mælk om dagen, som bliver anbefalet.
Hun vil kun drikke vand af sin kop – så snart indholdet i koppen er farvet, om det så er sød-, let-, mini- eller skummetmælk eller for den sags skyld tynd saft, som vuggestuen serverer i det varme vejr, så stejler hun bare. Hun vil kun have vand!
Hun får naturligvis mælk gennem madlavningen. Havregrøden er lavet på 2 ½ dl sødmælk, og hun spiser næsten hele portionen. I vuggestuen har hun både fået risengrød og kartoffelmos, som der jo også er mælk i. Derudover forsøger jeg at tilbyde hende yoghurt om eftermiddagen, nogle gange spiser hun 1 dl, andre gange spiser hun kun det halve. Og så er der selvfølgelig ind imellem mælk i vores mad om aftenen.
Men er det tilstrækkeligt eller er det nødvendigt med kalktilskud?
Mange hilsner
Mias mor
PS. Jeg bruger stadig sødmælk i grøden, fordi jeg synes grøden bliver bedst sådan, og fordi Mia er ret lille. Hun vejer 9 kg og er 77 cm.