Svar: Hvorfor vil han ikke spise?
2. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå at du bliver frustreret når din dreng ikke vil spise og jeg synes det lyder fornuftigt at du nu er begyndt med lidt skemad. På den måde kan du jo sikre ham lidt ekstra energi og samtidig få ham lidt væk fra flasken med mme, som han jo tydeligt er lidt træt af ...
Jeg vil foreslå dig at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt og en plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover videre
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos, - sveskemos, pæremos, abrikosmos, bærmos ... Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30
Eftermiddag: Tilbydes flaske
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos af f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål og broccoli. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske
Som du kan se er der i denne plan fortsat plads til 6 flasker og det kan godt være at det er for mange og så må du skære ned, så han får 4-5 flasker dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis du ved siden af skemaden kan nå op på mindst 750ml mme, men får du kun 500 ml mme i ham, så må det være sådan og så må du give ham vand ved siden af og derudover bruge mme i grød og mos, så han på den måde både får sit væskebehov og mælkebehov dækket.
Hans temperatur på 37.6-37,8 lyder ikke som rigtig feber men snarere som en lille temperaturforhøjelse der måske skyldes problemer med at kapere det meget varme vejr vi har haft ... Sørg for at han ligger og sover i et køligt rum (ca 18 grader vil være fin sovetemperatur) og giv ham ikke alt for meget tøj på. Da han er født før tid er du jo vant til huer, små trøjer og at han have behov for ekstra tøj i starten fordi han skulle have hjælp til at holde varmen, men sådan er det ikke mere. Han er en stor dreng som sveder meget og af den grund er det også vigtigt at han får væske nok.
Hvis det fortsætter må du naturligvis tale med lægen igen og hvis han indtag af mælk falder yderligere eller du oplever at han ikke tager på som han skal, så må du også drøfte det med lægen.
Det er svært at vide, hvorfor din dreng ikke vil spise ... du skal naturligvis sikre dig at hans mave fungerer og at han ikke har forstoppelse - det kunne være en årsag. En virus kan naturligvis ikke udelukkes, men som du skriver tager han jo indtil videre fint på og trives tilsyneladende godt. Han optager altså fint næring fra mælken og har måske ikke længere behov for helt så store mængder som tidligere, eller har bare behov for noget andet - derfor mere skemad :o)
Jeg håber at min plan for dagen vil hjælpe lidt videre og se tilbuddene om flaske netop som et tilbud, tager han kun 50ml så er det sådan, spiser han andre gange 150 så er det dejligt:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske