Svar: Nedsat amning om natten
2. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Det er ikke problematisk at din dreng nogle nætter vælger at tage et langt søvntræk på 6 timer, hvis han i øvrigt spiser godt om dagen og tager det på han skal. Det kan være dejligt for jer begge at få lidt sammenhængende nattesøvn.
Det er dog vigtigt at det er om natten han sover så længe. En så lang lur bør ikke ligge om dagen, her skal du vække ham, holde ham igang, så han så vidt mulig er aktivt spisende og mest vågen om dagen og lærer at sove om natten.
Det vil være naturligt at han efter et langt søvnstræk vil spise meget hyppigt for at indhente det måltid som han reelt har sprunget over om natten. Hvis du således bare lægger ham til som han viser behov for, når han vågner, så er det helt fint. Han bør fortsat få ca 6 amninger dagligt og have tilsvarende gode tunge tissebleer - så lyder alt rigtig fint:o)
Din mælkemængde regulerer sig ind efter hvordan og hvor tit han spiser. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske