Svar: Udviklingsspring?
1. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Thyge og Line
Dejligt at høre at lille August trives så godt og at der har været en periode med lidt mere ro på hjemme hos jer:o)
Der er ingen tvivl om at varmen gør sit, men derudover spiller August's alder også ind og han gennemgår som I selv er inde på et udviklingsspring netop nu.
For det første har han en alder, hvor han ofte vil have behov for mere mælk, det betyder at han vil være mere småpylret, klynkende, søgende fordi han derved lægges mere til brystet og jo hyppigere han spiser jo mere sættes mælkeproduktionen op. Det er derfor en rigtig god idé at lægge ham til og lade ham spise det han vil også selvom det nogle gange er meget kortvarigt og kun med 1 times mellemrum fra sidst. Følger man dette så vil mælkemængde ofte være oppe på hans behov igen i løbet af 1½-2 døgn og der er så atter lidt ro på den front.
Derudover er det sådan at netop i 3-4 måneders alderen begynder mange børn at ændre sovevaner. Fra at have fået en rytme, hvor de sove et par gode og lidt længere lure, så begynder de nu at powernappe lidt mere. De sover således kortere tid af gangen og ofte vil de også have en periode om aftenen, hvor de er vågne og derfor gå sent i seng. Det lyder således helt relevant at han nogle aftener ikke går til ro før kl. 22.
Om dagen vil han have behov for at sove 3 lure, - en formiddagslur, en lur over middag og en sen eftermiddagslur/tidlig aftenlur. Da den sidste lur tit ligger tidlig aften vil den således gøre at August er meget vågen om aftenen og altså sover sent.
Det hele ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad og dagen for en helt anden naturlig rytme og rutine ...
Med hensyn til lege og legetøj så vil hans hænder nu blive mere og mere åbne og han vil begynde at bruge sine hænder mere bevidst. Han vil også begynde at studere sine fingre foran sit ansigt, pludre til dem og det vil være en rigtig god idé at synge f.eks. Lille Peter Edderkop, hvor I lader fingrene klatre og lave regn osv. så I laver fagter med jeres fingre foran hans ansigt imens I synger.
Han pludrer højt, pludrer i dialog med jer og med sine ting og han begynder ofte også i denne alder at kluk-le og hvine højt.
Læg ham fortsat på maven så meget som muligt, da det styrker hans ryg og nakke og da det er vigtigt at han begynder at trille fra mave til ryg. Lav bevægelege med ham:
- Han ligger på ryggen og du cykler med hans ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Han ligger på ryggen, grib om hans hænder og håndled og lad ham selv være med til at trække sig op i siddende stilling
- Han ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hans hofte og knæ. Lad hans underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp ham med at dreje fra side til side, ved at lade ham række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde, tøjdyr og gribedyr i stof. Prøv at se i butikkerne, der er aldersangivelse på legetøj - vælg legetøj til børn i alderen 3-6 måneder.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette i nærheden af hvor I bor.
Fortsat held og lykke med ham, håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske