Brev:
Udviklingsspring?
1. august 2008
Alder:
3 mdr.
Udviklingsspring?
Hej Helen
Tak for dit tidliger svar og en rigtig god brevkasse.
Efter dit tidligere svar, hvor vi brugte dine råd, har vi fået August hurtigere ned og i det hele taget holdt ham ude af det røde feldt. Vi har dog kæmpet med ham her i varmen. Det stakkels pus kan jo, som så mange andre børn, ikke holde den ud. Skønt at vejret bliver lidt køligere :o)
Nu skriver jeg fordi der er sket en ændring i hans adfærd, som jeg går ud fra må være et udviklingsspring, men det er jo altid rart at få det bekræftet og få nogen gode råd med på vejen. Og dine råd har vi altid været glade for.
Han er nu 12 uger og trives godt. Han har længe givet os sit søde smil, men dog begrænset, som om han ikke rigtig ville af med dem, selvom man smilede og snakkede med ham. Så lige pludselig vender han på en tallerken næsten fra den ene dag til den anden. Smiler i et væk og snakker og pludre så meget vi blev helt overrasket. Det er skønt at vi nu kan have ”samtaler” med ham og se hans søde smil så meget.
Men anden ting som har ændret sig, er at han er sværere at ligge til at sove. Om aftenen har han altid været lidt (meget, nogen gange) besværlig, hvilket har skyldes varmen, for megen stimulation eller overtræthed. Det er om dagen den er gal. Før var det intet problem. Næsten bare spise, skifte sove – spise, snakke, sove. Nu vil han næsten kun sove i mine arme og pludre på den her vildt trætte måde. Det er virkelig tydeligt han er super træt. Så jeg sidder med ham til han sover og gerne længere, til jeg tør ligge ham fra mig. Heldigvis er der ingen ændringer om natten – kommer i seng mellem 21.00 og 22.00 Er det et stadie han skal over? Vil vi kunne genoprette vores rutine?
Et andet spørgsmål jeg har er: Når nu han udvikler sig sådan, skal vi jo også følge med og stimulere ham efter hans behov. Vi snakker med ham og synger for ham, men lader ham også sidde for sig selv og kigge. Men hvad angår legetøj er vi lidt usikre på hvor meget vi skal gå amok i det. Vi har et aktivitetstæppe han ligger i til han ikke vil mere. Over puslebordet hænger der nogen fjedredyr. Dem er han meget glade for. Men ud over det har vi ikke så meget andet. Hvad er din mening omkring det? Har du nogen forslag til hvilke slags legetøj der ellers ville passe til han udvikling?
Med Venlig hilsen
Thyge, Line & lille August