Svar: Kravler?
1. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære stolte mor
Det er dejligt at din datter er så mobil, det lyder som om at hun er rigtig fint igang motorisk - krybende over gulvet som en lille soldat ...
Næste skridt er at kravle rigtigt, hvor hun kommer op på alle 4 og den stilling må du gerne hjælpe hende op i. Sæt dig bag hende og hold hende om livet og hjælp hende så med at vippe frem og tilbage. Det er fra den vippende stilling at hun begynder at kravle rigtigt. Du skal således ikke begynde at flytte på hendes hænder og ben, men lade hende vippe eller vugge frem og tilbage igen og igen.
At gynge, blive tumlet med med, snurre rundt osv. stimulerer også balancen og derfor er det generelt en rigtig god idé at lave nogle lege med hende, hvor hun vendes og drejes i alle retninger. Evt. give hende en babygynge, hvori hun kan sidde og gynge frem og tilbage:o)
Det er korrekt at det at kravle er vigtigt. Det handler om at barnets to hjernehalvdele skal kunne arbejde sammen, barnet skal kunne krydskoordinere. Det betyder at barnet skal kunne kravle, springe sprællemandshop, gadedrengeløb osv. inden skolestart fordi det at hjernehalvdelene kan arbejde sammen, har betydning for barnet evne til at lære at læse og regne - se forskel på f.eks. b og d og 6 og 9 ...
Det betyder dog ikke at løbet er kørt, hvis man har et barn som ender med at gå inden det lærer at kravle. Det er bare vigtigt at man så som forældre er opmærksomme på at barnet efterfølgende lærer det og at børn generelt skal stimuleres motorisk hele barndommen igennem.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske