Svar: Tandbørstning og angst
1. august 2008
Alder:
2 år
Kære Linda
Din datters vægring mod at få børstet tænder hænger sandsynligvis sammen med hendes alder og det at hun naturligt vil prøve grænser, bestemme selv og viser mere og mere egen vilje. Det er ligesom når hun 'snyder' farmor til at bære sig fordi gulvet er koldt ... - kvik pige! :o)
Det hjælper nogle gange at sætte barnet foran et spejl, så hun kan se hvad der foregår. Det hjælper også nogle gange at bryde situationen helt ved f.eks. at børste tænderne imens hun ligger på puslebordet, på sofaen eller lignende og så hjælper det nogle gange at forsøge med en elektrisk tandbørste fordi den siger en lyd og kilder på tænderne ... jeg håber at nogle af disse ting vil hjælpe jer :o)
Med hensyn til angst og det at hun trækker sig, så er det naturligvis vigtigt at du beroliger hende og fortæller at der ikke sker noget og at hun kan være helt tryg. Vær opmærksom på at hun spejler sig i dig og derfor er det vigtigt at du virker rolig og afslappet, når der sker noget som er uvant eller på din datter virker utrygt og angstprovokerende.
Hjælp hende med at møde det hun er bange for, tag hende i hånden, gå ud og se hvad det er. Er den en stor maskine, som pludselig gå igang og larmer ude på vejen, så fortæl hende at det er en motor og tag hende med ud at se på den. Fortæl hende hele tiden at der ikke sker noget, at du passer på hende osv.
Børn er naturligt bange for det de ikke forstår, så jo mere du kan forklare hende og vise, jo mere hun ser det og oplever det som gør hende utryg vel vidende at du er der sammen med hende, jo mere vil hun kunne genkende det en anden gang, huske hvordan det er og tage det roligt.
Det er naturligt at børn i 2 års alderen pludselig viser angst for f.eks. mørke og små dyr. Her vil det være rigtig godt at give hende en sovelampe på værelset, så hun finder ro og kan orientere sig, hvis hun vågner og er utryg. Fluer skal naturligvis fanges med en fluesmækker og måske kan dette gøres til en leg ...
At jeres lidt urolige liv kan spille ind er naturligvis også en mulighed, men umiddelbart tænker jeg altså at det hænger fint sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem. Det er dog naturligt at hvis I er flyttet nu eller står for flytning og hun således kan mærke at hverdagen ændrer sig, alt pakkes i kasser, mor har lidt mere travlt osv. en vanligt, så påvirker det hende naturligvis og hun kan af den grund godt virke lidt mere tryghedssøgende end ellers. Det vigtigste er dog at du er der for hende og giver hende ro og tryghed, når hun efterspørger det:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske