Brev:
Tandbørstning og angst
1. august 2008
Alder:
2 år
Tandbørstning og angst
Hej Helen
Jeg har brug for nogle ideer mht tandbørstning af Julie. Jeg har aldrig haft de store problemer, men jeg synes, det er meget svært lige nu.
Jeg har altid forsøgt at respektere Julies grænser, når de kommer til tandbørstning, forstået på den måde, at hvis hun har haft ondt for tænder, så har vi børstet tænder lige så lang tid, som hun ville have det, og ikke efter noget princip. Det har betydet, at i disse perioder har det ikke været helt så længe, som det måske burde. Perioderne har aldrig varet længere end en uge maksimalt, så har vi børstet tænderne godt og længe igen.
Men nu går den altså ikke længere. Julie vil ikke have børstet tænder. Hun vil gerne sidde med den selv og forsøge at børste, men mor (eller nogen anden) må ikke hjælpe. Det startede, da vi efter råd fra tandlægen skiftede tandpastamærke (da hun ikke mente, der var nogen grund til at købe en speciel til børn). Den nye tandpasta smagte noget anderledes end den, Julie var vant til.
Men jeg tror ikke, det er det. Da jeg fornemmede, at Julie var ked af den nye tandpasta, købte jeg straks den gamle igen. Siden da har Julie kunnet vælge mellem tandpastaerne, og hun har lige så meget valgt den nye som den gamle type. Jeg har også valgt i en periode kun at bruge den gamle - uden ændringer fra hendes side.
Jeg tror, det har noget at gøre med, at Julie i øjeblikket er i en selvstændighedsfase. Hun vil f.eks. gerne selv tage tøj på (her hjælper jeg hende, når ikke kan magte det) og vil også gerne være meget medbestemmende til, hvornår hun skal have slik og kager (det bestemmer mor dog!).
Samtidig kan jeg se, at hun i andre sammenhænge begynder at regne ud, at når hun gør sådan, så reagerer omgivelserne sådan. Eksempelvis så fandt hun ud af efter besøg hos farmor, at hvis hun sagde, at gulvet var for koldt til at gå på, så bar farmor da bare.... Hun konstaterer også ofte, at hun ikke gider gå, men hellere vil bæres, når vi går tur.
Så hvad gør jeg med den tandbørstning? Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at jeg ikke vil tvinge/bruge fysisk magt for at gennemtvinge den. Det kan jeg mærke rent instinktivt, at jeg ikke kan bære, og det føles også forkert overfor Julie. Jeg tror, Julie (fordi hun ligner mor så meget) vil blive endnu mere stejl, hvis jeg forsøger at tvinge, men hvad så?
Julie har i samme periode været ramt af diarre, men det er der kommet styr på nu.
Noget andet er, at Julie er blevet en lille bange pige. Tidligere har hun altid været en fighter, der ikke gik af vejen for noget, men det skal jeg love for, hun gør nu.
Hun er en lille klog pige, og jeg kan nogle gange blive meget overrasket over, hvad hun kan gennemskue, lige som hendes sprog er meget udviklet - vi fører mange lange samtaler med lange sætninger.
Jeg er godt klar over, at børn har spring i bevidstheden - at de bliver mere bevidste om omgivelserne, er det det, der sker? Og hvordan håndterer jeg det? Det er især høje el. fremmede lyde, der gør hende bange.
Lige nu trøster jeg hende, beroliger hende, tager hende op/tager hendes hånd og siger, at der ikke sker noget...
Jeg kan selvfølgelig heller ikke lade være med at tænke på (og tæske mig selv mentalt for), om det kan have noget med den forestående skilsmisse at gøre, selvom jeg umiddelbart ikke tror, hun mærker meget til det - dagplejen mener ikke, det har noget med det at gøre.
Med venlig hilsen
Linda