Svar: Nu skal vi igang med maden
1. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Iben
Det lyder som om at tidspunktet er rigtigt og at Oskar er parat til skemad:o)
Normalt anbefales det at starte med meget lidt, det vil sige kun tilbyde 4-5 skefulde af gangen og så øge stille og roligt over nogle dage. Det er en god idé at starte med grød en gang dagligt, gerne i løbet af dagen, f.eks. til frokost eller om formiddagen og her kan man give ris, majs, hirse eller boghvedegrød. De to sidstnævnte er lidt fnugget i konsistensen da de er lavet af flager - men det lyder ikke som om at det har været noget problem og det er rigtig dejligt.
Da din dreng allerede spiser 1/2-3/4 dl. grød, så synes jeg at du skal bibeholde denne mængde om dagen og så begynde at tilbyde ham grøntsagsmos om aftenen, så han på den måde får 1/2-3/4 dl. 2 x daglig i stedet for 1-1½ dl en gang dagligt. Det at dele måltidet i to gør for det første at der så er plads i maven til mælk efterfølgende og samtidig kan du også variere hans tilbud yderligere.
Du skal i begyndelsen amme ligesom du plejer at gøre, hvilket vil sige ca 6 gange i døgnet. I 6 måneders alderen kan du begynde at tilbyde skemad 3 gange dagligt og fortsat amme 5-6 gange i døgnet og først i 7 måneders alderen øger du til 4 måltider skemad og nedsætter amningen til ca 4 gange dagligt.
En plan for dagen med den alder din dreng har nu, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes og puttes herefter til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. variere med lidt kogt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper ½ times tid sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos. Her er det godt at starte med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Begynder måske at kunne sove uden mælk her.
Når du begynder med 3 måltid skemad ved 6 måneders alderen så vil dette normalt ligge om formiddagen, tilbuddet om amning bibeholdes fortsat. Fra 6 måneders alderen sker dog ændringer i forhold til tilbud af grød og mos, men det tager vi til den tid:o)
Du skal tilbyde din dreng jern, da han ammes. Den mme du bruger i grød og mos tæller ikke med.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske