Svar: Når far skal putte til nat
31. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Jeg synes I skal prøve at gøre putningen til en fælles ting her de sidste uger inden du skal begynde arbejde og din barsel slutter. Hvis far og mor deles om at putte, så er det ligesom mere naturligt at far tager over, når mor så pludselig ikke er der. Derudover tænker jeg at det sandsynligvis vil gå helt af sig selv, når ikke du er hjemme.
Her skal far og datter så finde deres egen rytme, deres egen måde at gøre det på. Det skal have nogle helt faste rutiner, nogle far-datter ting, som mor ikke er en del af og det vil på sigt blive rigtig godt for dem begge. Det er faktisk guld være at far og datter på den måde nogle gange er alene, selvom mor synes det er hårdt ... sagt fra en som jo også selv har haft skiftende vagter i mange år ...:o)
Jeg synes det er synd, hvis hun skal græde sig ulykkeligt i søvn når du er der og kan få hende til at slappe af og sove på en rolig måde. Derfor foretrækker jeg en løsning, hvor du er i nærheden, så hun er rolig, men hvor far samtidig er på banen - at I putter sammen, kysser godnat begge to, putter dynen om hende begge to osv.
Lige nu er hun i separationsfasen og derfor igang med at øve sin selvstændighed. For at kunne gøre dette er hun naturligt nødt til at være tæt knyttet og derfor søger hun mor ekstra meget, når hun skal sove, for bedre at kunne adskille sig om dagen ... Prøv om dagen at lege borte-tit, gemme-leg osv. så hun lærer at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig:o)
Med hensyn til amningen så vil det være fint med amning 2 gange dagligt. Det kan f.eks. være tidlig morgen amning som du bibeholder fordi den passer ind uanset om du har dagvagt eller aftenvagt og derudover må du så prøve at finde ud af hvornår på dagen det passer at amme, alt efter hvordan du arbejder og hvordan din datter spiser i løbet af dagen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske