Svar: Er det arp eller hvad?
31. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Nogle børn lider rigtig meget af arp. Det sidder som store gule fedtede skæl i hovedbunden og kan også brede sig ned i panden og ned i øjenbryn. Det lyder dog umiddelbart ikke som om at det behøver være arp din dreng har ... men snarere tendens til meget tør hovedbund eller måske problemer med eksem og derfor tænker jeg at du skal prøve at få lægen til at se på det og vurdere hvad det er.
Jeg vil anbefale dig at holde en pause med olie og creme og i stedet vaske din drengs hovedbund med en mild flydende uparfumeret sæbe. Vask ham med en svamp i hovedbunden, i cirkelbevægelser, så du får løsnet de fedtede skæl der er og så du får sat gang i blodomløbet i hovedbunden. Prøv at lade være med at komme en masse på efterfølgende, men lad huden få luft og se om det så hjælper. Prøv evt. med A-Derma shampoo som du kan købe på apoteket eller lactacyd eller lignende, hvis du har det hjemme.
Hvis problemerne fortsat er der, så må du som sagt få lægen til at se på det og vurdere om du skal bruge en speciel shampoo eller creme.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske