Svar: Salt i maden - 8 mdr.
31. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der bør som udgangspunkt ikke tilsættes salt til spædbørns mad, da små børn har meget svært ved at udskille salte og derved kan få en påvirkning af nyrerne. Men i takt med at barnet bliver ældre og spiser mere og mere mad, der tager udgangspunkt i familiens mad, så vil barnet naturligt også få salt igennem maden.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Grøntsager kan tages fra familiens gryde, hvis de er kogt i normalt saltet vand. Barnets mad kan efter de første måneder for en stor dels vedkommende tage
udgangspunkt i den øvrige families mad forudsat, at den saltes sparsomt. Det forenkler tilberedningen". Anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005.
Salt har betydning i forhold til vores væskebalance, muskel og nervefunktion. Saltmangel er normalt ikke et problem hos sunde og raske børn og men børn kan godt indtage for meget salt, som de kan have svært ved at udskille. Især de børn der er under 4 måneder. Derfor er saltindholdet i mme og mm heller ikke særlig højt. Hos voksne er der sammenhæng mellem indtag af salt og vores blodtryk, men man har ikke sikker evidens for at det samme gør sig gældende for børn.
Den generelle anbefaling vedr. salt/natriumindtag til børn lyder at børns kost ikke bør ligge over 0,5 g/MJ.
Med den alder din datter har, så er det helt okay at du giver hende lidt almindelig smørbart pålæg som makrel, tun, rognguf, smøreost og lignende. Hun må også gerne få indmaden af en frikadelle selvom der er brugt lidt salt og andre krydderier i farsen, ligesom hun om aftenen også gerne må få lidt pasta med kødsovs - tomatsovs krydret med lidt timian, oregano, løg og lidt salt. Salter I meget, så bør I dog bruge bordsalt så hun ikke får unødigt meget salt eller tage mad fra til hende inden I så krydrer til jer selv...
Håber dette hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske