Svar: Hun skal begrænses i sin udvikling
30. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det lyder som om at din datter stortrives på alle måder og bestemt som om at hun er rigtig godt med motorisk, det synes jeg er rigtig dejligt!
Som udgangspunkt skal børn ikke paces frem, de skal have lov til at udvikle sig i deres eget tempo og skal naturligvis støttes i den udvikling de er igang med. Jeg kan ikke forklare hvorfor sundhedsplejersken har sagt, at I skal begrænse jeres datters udvikling. Hun lyder jo umiddelbart til at være rigtig godt med, hvis hun allerede kravler og kommer fra liggende til siddende stilling uden problemer og derfor lyder det umiddelbart som om at det er en naturlig del af hendes udvikling at hun nu også gerne vil stå og hoppe på jeres lår ... Har sundhedsplejersken talt om at hun manglede styrke i ryg og ben eller? Hun har jo set hende, det har jeg ikke :o)
Jeg synes jeres datter lyder som en stærk pige, fuld af krudt og det er da dejligt ...! :o) Jeg synes som udgangspunkt ikke at børn skal begrænses i en sund og naturlig udvikling. Der er jo ikke tale om at I forsøger at lære jeres datter at gå eller lignende vel?
Da hun nu er 6 måneder gammel, vil det være rigtig fint at fortsætte med skemad 3 gange dagligt og det er helt fint fortsat at tilbyde hende ca 1 dl. af gangen og supplere med en flaske. Hun må meget gerne begynde at få mere varieret kost og dermed mad, der tager mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det vil sige mange flere grøntsager, kød og fisk i grøntsagsmosen, lidt sovs, brødskorper og lignende i hænderne.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 08: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. en brødskorpe at gnaske lidt i, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop. Giv også gerne lidt agurkeskiver, brødskorper eller lignende i hånden at gnaske i.
Puttes til middagslur med flaske ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, det kan være lidt appelsinbåde, stykker af melon, blomme eller lignende. Vand af kop.
Kan også tilbydes flaske eftermiddag og powernapper evt. herefter. ofte kan den sidste lur her dog begynde at blive sprunget over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt sovs af jeres, tilbydes brødskorper, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Sover igennem uden mælk
Som du kan se her er min plan meget lig din og der er endnu ikke fjernet nogle flasker. I takt med at din datter begynder at spise større mængder skemad vil du kunne skære flaskerne væk stille og roligt. Det vil sandsynligvis være sådan at du kan fjerne formiddagflasken først, derefter erstattes eftermiddagsflasken af et grødmåltid - her er hun ca 7 måneder. På den måde vil du komme ned på ca 4 flasker dagligt i 7 måneders alderen. Først i 8-9 måneders alderen skrues yderligere ned til kun 3 flasker dagligt.
Med hensyn til legetøj, så vil det være godt at bruge jer selv, som du også beskriver at I gør, trille med hende, tumle, danse med hende, rangler, tøjdyr, bolde af forskellig slags som triller og som hun kan kravle efter, evt. en stor badebold eller bold med vand. Køkkenting - grydeskeer, piskeris, skåle osv. som hun ser dig bruge, bagepapir til at krølle sammen, badedyr, ride-ranke-leg, sange med fagter, rim og remser. Da hun er så motorisk godt med og allerede kravler, så vil hun sikkert også synes det er sjovt med en stor papkasse, f.eks. en flyttekasse, som hun kan kravle igennem:o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske