Svar: Ryster på hovedet, er det normalt?
30. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Lise
Børn gør nogle gange nogle sjove ting og det er faktisk helt normalt at børn virrer med hovedet eller i en periode drejer hovedet fra side til side.
Mange børn virrer med hovedet, når de er trætte og skal til at falde til ro. Det er som om at de søger noget tæt omkring deres ansigt, noget som kan give dem tryghed, lige før de falder hen.
I din datters alder begynder børn ofte også at ryste på hovedet, som et udtryk for at sige "Nej". Det har de lært ved at se på deres forældre og de bruger os jo som et spejl. At ryste på hovedet fra side til side er også lettere for barnet end at nikke som at sige "ja" ...
At ryste på hovedet eller virrer med hovedet kan altså være udtryk for helt normal udvikling. Jeg ved dog at du har haft en del andre bekymringer omkring din datter og jeg synes det er relevant at du taler med lægerne om hvorvidt hendes 'hovedrysten' kan skyldes andre ting:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske