Brev:
Vudering af mælkeindtag - 9 mdr.
30. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Vudering af mælkeindtag - 9 mdr.
Hej Helen
Det er efterhånden længe siden jeg har skrevet sidst og i de forløbne måneder er der sket rigtig meget med Emil. Han er en super aktiv og glad lille dreng der kravler rundt og undersøger alting, pludrer og "snakker" dagen lang.
Søvnen har endelig ændret sig efter at vi tog en periode hvor vi skruede bissen lidt på - det var åbenbart det der skulle til, for at han kunne lære at falde i søvn selv - vi var kommet så langt ud at han vågnede fast en gang i timen natten igennem, og skulle hjælpes videre til han sov dybt igen, alt andet udløste en alarm uden lige - sådan er det heldigvis ikke mere, og det har som du nok kan forestille dig haft en kæmpe positiv indflydelse på vores familieliv!
Mit spørgsmål drejer sig om mælkeindtag. Emil har altid spist rigtig godt både hvad angår mælk og skemad. Nu er det dog som om han har mistet interessen for mælk, ikke fra kop men fra flaske. Vi tilbyder en aftenflaske ved 20-tiden men der drikker han sjældent mere end 50-100 ml, det samme om morgenen, hvor man jo ellers skulle tro han var sulten, her er det også max 100 ml. Det er selvfølgelig fint at han siger fra - noget han har haft svært ved, fordi han er så madglad, men får han nok?? Vi giver ham jerndråber og mælk i kop i løbet af dagen, der får han nok ca 300 ml. Vedlægger lige en ca plan over vores dag - er udbuddet af mad varieret nok?
05.30: Flaske, drikker ca 100 ml.
06.30: står op
07.30: Morgenmad; havregrød el. øllebrød og et glas mælk
09.00: formiddagsmad; frugt i små stykker, 1/2 bolle, vand
09.30: Formiddagslur, ca 1- 1 1/2 time
12.00: frokost 1 hel rugbrød med forskelligt pålæg, leverpostej, figenpålæg, torskerogn mv. og et glas mælk
14.00: Lur på 1 -1 1/2 time
15.30: 1 portion tykmælk med frugtmos og müslie, evt lidt bolle el. andet og et glas vand
18.00: Aftensmad; grøntsagsmos kombineret med vores mad, udvalg af grøntsager og frugt i stave/både, lidt majs el. ærter at sidde og "pille" i og et glas mælk.
19.30-20.00: Putttes til natten med en flaske. Drikker meget lidt eller slet ingenting.
Emil skal begynde i dagpleje 18. august og det tror jeg blir rigtig godt for ham - han virker i den grad parat til nye udfordringer. Jeg er meget spændt på hvordan vores dagsrytme som bare kører super godt kommer til at passe ind i dagplejens, her tænker jeg især på hans lure. Så vidt jeg kan forstå bliver de ofte puttet allerede efter frokost, og så er det godt nok mange timer han skal holde sig vågen, hvis han fx vågner allerede klokken 14 - men det kommer måske også til at passe bedre, i takt med at han bliver ældre?
Det var alt for denne gang - på forhånd tak :0)
Venlig hilsen
Sara