Brev:
Temperament og tackling af dette
29. juli 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Temperament og tackling af dette
Hej Helen
Du har tidlige svaret på nogle spørgsmål omkring lillesøster Mathilde på 8 mdr. som havde kolik i starten og senere ville hun ikke spise erstatning, men heldigvis er hun idag oven på og en glad og harmonisk pige.
Mit spørgsmål gælder om storesøster som bliver 3 år d. 31 okt. Hun går i dagpleje og er glad for det, starter i børnehave d. 1 sep. Hun er en glad og meget kærlig pige elsker kys og kram og opsøger det selv. Hun har et super flot sprog og er god til at bruge det til at udtrykke sig. Vores store prolem er hendes temperament og hendes voldsomme udbrud når hun får et nej eller hun ikke får sin vilje.
Jeg gør meget ud af at forklare hende hvorfor jeg siger nej eller hvorfor hun ikke må gøre som hun nu ønskede. Igår fik hun nej til kold pasta lige før vi skulle spise men i stedet tilbød jeg hende noget agurk og peberfrugt men det passede ikke damen og hun skreg hysterisk. Hendes onkel som var på besøg fik hende ned efter 20 min.
Hun er meget fikseret i hendes sut og jeg er af den holdning at når man er så gammel så er sutten når man sover, men den er skyld i mange konflikter og tit er dem der er mest voldsomme som f.eks. i dag hvor jeg sagde nej til at hun måtte få den. Der var ingen speciel grund til at hun pludselig ville ha den. Jeg sagde nej og så starter skrigeriet hun står på samme sted og roller lidt frem og tilbage og står med armene strukket ud foran hende. Man kan slet ikke trænge ind til hende og hun bliver helt tom i øjenen. Jeg prøver at aflede hende og spørge om vi skal læse en bog eller noget andet jeg prøver at holde om hende, men hun bliver fuldstændig hysterisk hvis man tager om hende. Hun kaster sig rundt og jeg kan næste ikke holde selvom jeg prøver at holde hende tæt ind til mig.
Tilsidst faldt hun i søvn på sofaen mit i hendes udbrud, efter 30 min. Hun fik lov til at sove 45 min da hun ikke havde sovet til middag (da hun ikke er til at få i seng om aften) da hun vågner begynder hun at skrige på samme måde igen. Jeg prøver igen at trænge ind til hende men hun står bare og rokker frem og tilbage og er ikke til at trænge ind til. Jeg har aldrig set hende som idag og tilsidst fik hun sutten og ja det skulle hun ikke ha' haft, men jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre og hun var fuldstændig opkogt.
Jeg aner ikke hvad vi skal gøre når hun får de anfald??? Overvejer om vi skal stopper med sutterne, så vi ikke har de kampe oven i de andre?
Jeg er bange for om de anfald får en virkning på hendes psyke? om man kan " knække" hende?
Jeg begynder at overveje professionel hjælp. Skal hun bare ha' lov til at skrige også selvom det kan tage fra 30min til 1 time?
Et andet problem er at hun ikke vil ligge sig til at sove når hun kommer i seng. Hun bliver lagt i seng kl. 20, men det kan tage op til 1½ time at få hende til at sove. Hun står ud af sengen og begynder at lege. Vi følger hende pænt i seng igen men efter 30 gange frem og tilbage er man ved at være en smule træt af det. Hun har været hjemme de sidste 3½ uge pga. af sommerferie og de sidste 3 dage har hun ikke sovet til middag i håbet om at hun så var mere træt, men det har ikke hjulpet. Ellers sover hun normalt 1½ time til middag. Det har i mere eller mindre grad stået på de sidste 3 mdr.
Hun er ellers den mest dejlig, sjove og glade pige og det gør så ondt når hun bliver så hysterisk og man ikke kan trænge ind til hende - Håber du har et godt råd. Hun er meget glad for lillesøster og de hygger sig sammen og hun er meget betænksom og viser ikke den store jalousi.
På forhån tak
venlig hilsen
Camilla