Brev:
Hvorfor bider min søn?
2. juni 2003
Alder:
12 mdr.
Hvorfor bider min søn?
Kære sundhedsplejerske
Jeg har en dreng, som netop er blevet et år. Han er i alle henseender velfungerende, synes jeg, men der er en ting, som i stigende grad bekymrer mig: Han bider!
Som regel, når han er træt. Han bruger hverken sut eller sutteflaske (ikke vores valg!), og blev ammet til han var knap 11 måneder. Jeg synes snart, vi har prøvet alt: At ignorere det og prøve at aflede ham, at sige "nej", sætte ham fra os og vi har også i en periode prøvet at holde ham lidt tæt, fordi det jo er frustration, når han bider. Men han hviner bare af fryd, når vi siger nej, er totalt ligeglad (som regel) med at blive sat på gulvet - og bider igen, hvis han får lov at blive siddende.
Jeg har to spørgsmål: Hvorfor bider børn og hvordan skal vi reagere på det? Jeg føler, jeg bliver nødt til at markere en grænse for ham - så han ved, at det ikke er i orden at bide, ligegyldigt hvor ked af det eller gal man er. Jeg håber, du kan hjælpe os.
Venlig hilsen
Ulla