Skal vi lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven
25. juli 2006
Jeg har valgt at give bogen "Skal vi lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven" 4 bismarvægte. Se hvorfor under annoncen ...
Skal vi lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven er som titlen siger en bog om børnehavebørnenes leg.
Hvorfor leger børn som de gør? Hvad betyder legen for børnenes liv? Hvordan skaber børnene fællesskab og relationer mellem hinanden gennem leg? Hvordan føles det at lege - er leg altid noget sjov, eller viser legen f.eks. også barnets bekymringer?
Nogle af disse spørgsmål besvares i bogen Skal vi lege? Bogen er skrevet af Ditte Alexandra Winther-Lindqvist, som er uddannet psykolog med speciale i udviklingspsykologi og ansat som ph.d studerende på Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
Ditte Alexandra Winther-Lindqvist har observeret børnene i en børnehave i København. Det er en almindelig børnehave med ca 60 børn. Gennem nogle uger har hun iagttaget børnene og nedskrevet så meget som muligt af det de har sagt under deres leg. Der er ikke brugt kamera, men ren observation, som har gjort det muligt for Ditte Alexandra Winther-Lindqvist at følge med børnene, hvis de f.eks. flyttede sig rundt på legepladsen.
Skal vil lege? tager således fat i nogle præcise praksiseksempler, som Ditte Alexandra Winther-Lindqvist beskriver og analyserer. Bogen giver et teoretisk indblik i børns leg og den beskriver noget af den psykologiske forskning der er lavet omkring børns leg. Ditte Alexandra Winther-Lindqvist formår således via sine observationer og sin teori at vise hvad legen i børnehaven går ud på.
Skal vi lege? henvender sig hovedsageligt til voksne, som arbejder med børnehavebørn til dagligt. Bogen er en opfordring til at begynde at iagttage børns leg og derved blive bedre til at finde ud af, hvor børnene støder på muligheder og vanskeligheder i forhold til hinanden.
Ved at observere børns leg, kan man få en idé om, hvor barnet bevæger sig hen. Når barnet tager del i en leg, så oplever det sig selv som et bestemt menneske, der opfattes på en bestemt måde af andre. I legen mellem børn vil der være hierarki, alliancer og børnene vil have forskellig grad af indflydelse.
Når man observerer børnenes leg, vil man således få en viden om børnenes indbyrdes forhold og deres position i fællesskabet. Den der observerer vil få en idé om, hvorvidt barnet er ved at bevæge sig i en retning som udfordrer positivt, om børnene er igang med en leg som styrker eller svækker deres venskab.
Det er en pædagogisk opgave at støtte børns deltagelse i fællesskabet, men det kan også være en opgave at hjælpe børn med at flytte sig fra fællesskabet. Børn kan være fastholdt i en position, som ikke kan bruges positivt og som de ikke selv kan komme ud af.
Det kan nogle gange være lettere at finde de børn, som ikke har det godt. Men det er også vigtigt at se de børn, som har det godt og så hjælpe dem med at vedblive at have det godt.
Skal vi lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven er en teoretisk bog, som bestemt vil være relevant for voksne som arbejder med børn i børnehavealderen.
Skulle jeg komme med et personligt ønske, så ville det være rart, hvis der var et afsnit, som gik mere i dybden med det hierarkiske forhold der er mellem børn i børnehaven og hvad deres indbyrdes "magtforhold" kan betyde. Hvad betyder det f.eks. når børn leger "Hund og fører", hvor det ene barn har snoren om halsen og skal gøre som det andet barn siger.
Jeg kunne godt tænke mig en uddybning af det acceptable hierarki og "magtforhold" og hvornår og hvordan man griber ind. Altså en mere præcis anvisning af, hvordan man som voksen hjælper børn med at komme ud af en leg, som er negativ for dem. Måske også en diskussion af, hvorvidt jeg som voksen altid kan vurdere, hvad der er rigtigt og forkert.
Men det er som sagt et personligt ønske og bogen er ganske udmærket. Jeg vælger at give bogen 4 bismervægte
- god læselyst!
Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.