Annonce

Annonce

En bamse er mere end bare legetøj


23. oktober 2024


De fleste forældre vil ofte opleve, at deres barn kn​ytter sig særligt til en bamse eller et andet tøjdyr. Bamsen, den er helt uundværlig, når barnet f.eks. skal sove.



Men, hvad er det, der gør bamsen så vigtig for barnet? Hvorfor har mange børn glæde ved denne bløde ven, og hvilken betydning har en bamse for barnets udvikling? Det skal min artikel handle om i dag.



Overgangsobjekt og tryghedsgiver



En bamse fungerer ofte, som det man kalder for et overgangsobjekt. Det betyder, at den kan bygge bro mellem barnet og forældrene, og den kan derfor hjælpe barnet med at håndtere adskillelse fra forældrene. Den skaber således en tryghed, når forældrene ikke er til stede. Det kan f.eks. være overgangen mellem hjem og dagtilbud, eller overgangen mellem forældre og bedsteforældre. I en sådan situation bliver bamsen en trøst og en stabilitet, som hjælper barnet med at håndtere nye eller udfordrende situationer.



Forskning peger på, at børn, der knytter sig til en bamse eller et andet overgangsobjekt, ofte føler sig mere trygge og mindre ængstelige, når de skal klare sig uden deres mor eller far.



En bamse kan også have en selvberoligende funktion. Det vil sige, at den kan hjælpe barnet med at regulere sine følelser, især i situationer, hvor barnet føler sig usikker eller måske bliver bange. 



Substitut for forældrene



Ud over at være et overgangsobjekt, så fungerer bamsen ofte også som substitut for mor eller far. Barnet bruger sin bamse til at give den tryghed, beskyttelse og nærvær, som forældrene normalt giver barnet. Dette er særligt vigtigt i situationer, hvor I forældre ikke er fysisk til stede, f.eks. når jeres barn skal sove, skal afleveres i vuggestue, eller f.eks. skal overnatte hos bedsteforældre eller hos en legekammerat.



Små børn udvikler en tæt tilknytning til deres primære omsorgspersoner, oftest mor og far - og barnet føler sig naturligt mest tryg i nærheden af netop mor og far. Når I forældre ikke er til stede, så kan barnet opleve adskillelsen, separationen, som stressende. Og her fungerer bamsen som erstatning for den tryghed, som I plejer at give. Bamsen er noget velkendt, som barnet kan holde om, kramme og interagere med. Bamsen kan skabe en følelse af, at noget trygt og stabilt er til stede, selv når I forældre ikke er det. 



Udvikling af omsorg, selvtillid og uafhængighed



Da barnet ofte føler sig tæt knyttet til sin bamse, så vil barnet ofte vise omsorg for sin bamse. Dit barn vil f.eks. pleje og passe bamsen, når den er syg, eller putte bamse og sørge for, at bamsen sover trygt. Disse små handlinger er med til at styrke barnets evne til at vise omsorg og passe på en anden. 



Når barnet bruger bamsen, som substitut for mor eller far, så lærer barnet også at berolige sig selv og få styr på sine følelser, uden at I forældre behøver være der. Det kan således hjælpe barnet med at opbygge en vis selvtillid - en følelse af "jeg kan godt finde ud af det her", hvilket er en rigtig god følelse af have. 



Ud over at styrke barnes evne til at vise omsorg og give barnet en følelse af tillid til egne evner, så er bamsen også med til at støtte barnets uafhængighed. Når jeres barn bruger sin bamse i situationer, hvor det føler sig utrygt eller ked af det, så lærer det at håndtere de svære følelser og berolige sig selv gennem en ekstern figur. Det er netop nyttigt i situationer, hvor I forældre ikke er tilgængelige - f.eks. når jeres barn skal sove alene. 



Forskningen viser, at børn med overgangsobjekter ofte er mere selvstændige og har lettere ved at håndtere nye situationer, da bamsen fungerer som en konstant mulighed for at få trøst og tryghed. 



Bamsens rolle i forskellige aldre



Betydningen af en bamse ændrer sig ofte i takt med, at barnet bliver ældre. For små børn kan bamsen primært fungere som en trøst og tryghedsskaber, for større børn bruges bamsen ofte i fantasifuld leg.



I 0-2 års alderen fungerer bamsen ofte som overgangsobjekt og tryghedsgiver. Bamsen giver tryghed og ro, når barnet er eller skal være uden sine forældre.



I 2-4 års alderen overgår bamsen ofte fra at være et trøstende objekt til at blive en aktiv deltager i barnets leg. Barnet begynder at inkludere bamsen i hverdagens aktiviteter, tale til den og bruge den i sine rollelege. 



I 4-6 års alderen bliver bamsen ofte en mere integreret del af barnets mere komplekse lege. Fantasien er stor i denne alder, og bamsen vil ofte være en aktiv del af barnets leg og historiefortælling, ligesom barnet øver sine sproglige færdigheder ved at tale til bamsen og lade bamsen være en del af en dialog - hvor barnet selv styrer både spørgsmål og svar.



Når børn er mere end 6 år gamle, og således når skolealderen, så begynder bamsens rolle ofte at ændre sig. Det betyder dog ikke, at bamsen mister sin betydning. For mange børn er bamsen stadig et symbol på tryghed, som barnet har en stærk følelsesmæssig tilknytning til. Derfor vil man ofte opleve, at større børn (og unge) stadig gerne vil have, at bamsen sover ved siden af dem, eller de finder måske deres bamse frem, når de oplever, at noget er utrygt, eller hvis de er kede af det.  



Bamse og tidlige læsefærdigheder



Forskningen viser, at bamser og andre elskede tøjdyr kan spille en rolle i udviklingen af børns tidlige læsefærdigheder, det man kalder for tidlig litteracy. Det vil sige den forberedende fase, hvor barnet begynder at udvikle de grundlæggende færdigheder, der gør, at barnet senere hen vil kunne lære at læse og skrive.



Tidlige læsefærdigheder er blandt andet, at barnet får kendskab til bogstaver og lyde, at barnet leger med ord, rim og remser. Det er også, at barnet får læst historier højt, lytter, og lærer at genfortælle en historie. Ligesom det er, at barnet begynder at kikke i bøger, kan vende bogen rigtigt, bladre i bogens sider. Eller at barnet begynder at forstå, at tekst har betydning, og at det at læse og skrive er en måde at kommunikere på. 



Mange børn bruger deres bamser til at læse højt for, de fortæller deres bamse historier eller taler med deres bamser, og det er netop her, at bamsen gør ...


Annonce

... en forskel:



- Når barnet læser højt for sin bamse, så bliver det at læse til noget legende og positivt, hvilket øger barnets lyst til at udforske bøger. Bamsen fungerer som en opmuntrende "lytter", der ikke kritiserer eller bedømmer, hvilket kan øge barnets lyst og motivation til at løse højt. 



- Når barnet læser højt for eller taler med sin bamse, så øver barnet sig på sprogets rytme, udtale af ord og ordforråd. Selvom bamsen ikke kan svare tilbage, stille spørgsmål eller indgå i dialog, som den voksne kan, så er det at læse og tale med sin bamse en mulighed for at eksperimentere med sproget og lege med sætninger og ord.



- Når barnet fortæller historier for sin bamse, så er det ofte med til at forbedre barnets evne til netop at fortælle. Barnet kan genfortælle en historie, fortælle om dagen eller en oplevelse. Barnet kan fortælle med nye ord, finde på en ny måde at fortælle på eller kan måske endda digte og finde på sin egen historie, hvilket alt sammen vil styrke barnets evne til at fortælle. Samtidig kan det være med til at støtte barnets forståelse af en historie, en fortælling.



- Når barnet læser højt for sin bamse, så vil bamsen ofte sidde placeret sådan, at bamsen kan lytte til barnet. Bamsen indgår som en naturlig del af barnets leg og fantasi. Denne kombination af leg og læring, hvor bamsen har en aktiv rolle, som den der f.eks. lytter, vil ofte gøre, at barnet skal forklare handlingen til bamsen - på samme måde, som hvis barnet skulle fortælle det til sine forældre, en god ven eller en anden. På den måde bruges bamsen til at eksperimentere med forskellige roller, præcis som barnet også leger andre rollelege. 



Blød bamse eller plastikfigur



Børn kan bruge forskellige ting som overgangsobjekter eller trøst. Nogle børn har det bedst med en bamse eller kanin. Andre børn vil helst bruge en klud, fars aflagte t-shirt eller lignende, og så er der også børn, som er gladest for en dukke, en lastbil eller måske en plastikfigur.



Forskning viser, at bløde bamser eller tøjdyr ofte fungerer bedst som overgangsobjekt eller substutit for forældre, da de er behagelige at røre ved og minder om den tryghed og nærhed, som barnet normalt får fra sine forældre. En blød bamse, klud, t-shirt eller lignende kan give en form for sansemæssig tryghed, som barnet ikke får på samme måde fra en plastikfigur.



Når det så er sagt, så er børn jo forskellige, også når det kommer til, hvad de finder trøst ved. Nogle børn er så knyttet til en dukke, en plastikfigur, traktor, lastbil eller lignende, at netop dette hårde objekt giver ekstra tryghed, og det er helt okay. Nogle børn har faktisk ekstra glæde af den præcise, faste og lidt hårde fornemmelse, som det lidt hårdere plastiklegetøj giver dem. Det kan give en form for sensorisk forudsigelighed, som nogle børn finder beroligende. 



Lade barnet selv vælge sin bamse



Hvis du introducerer dit barn for en bamse, når barnet er ganske lille - f.eks. en puttekanin eller lignende, så kan det sagtens være, at dit barn bliver rigtigt glad for denne, og denne kanin vil følge barnet fast i årene frem. Mange børn har dog brug for flere bamser, og de vil også gerne senere hen selv vælge deres bamse, hvilket er en rigtig god idé. 



Når barnet selv vælger sin bamse, så er der større sandsynlighed for, at barnet vil føle en stærkere følelsesmæssig forbindelse til den. At kunne vælge selv gør bamsen mere meningsfuld for barnet, og der er større sandsynlighed for, at bamsen bliver en vigtig del af barnets dagligdag.



Børn har som nævnt forskellige præferencer, når det kommer til valg af bamser eller overgangsobjekter. Hvis du lader dit barn selv vælge, så anerkender du dit barn og hjælper dit barn med at få det, som barnet føler sig mest tryg ved. Det er netop vigtigt, at bamsen kan fungere som trøst og tryghed, og det sker lettest, hvis barnet selv har valgt. 



Bamser kendt fra bøger, tv og lignende



Børn knytter sig nogle gange til en bamse eller figur, som barnet kender fra bøger, tv-serier, film eller lignende - det man også kalder merchandise. Disse bamser eller genstande har ofte en særlig betydning, fordi barnet oplever dem som trygge. Gennem de historier eller billeder, som barnet har fået fortalt, har barnet naturligt allerede en forbindelse til den pågældende bamse. Når barnet får den fysiske bamse eller figur i hænderne, er det derfor særligt genkendeligt og trygt.



Mange børn indentificerer sig også med bamsen eller den figur, som er beskrevet i bogen eller i den udsendelse, som barnet har set. Hvis barnet f.eks. elsker en superhelte-bamse, kan barnet føle, at det bliver stærkere og modigere, når det har bamsen ved sin side. Møder barnet en bamse, der er nysgerrig, legesyg og kærlig, så vil barnet også kunne spejle sig i disse egenskaber og lære af dem.



Bamser, der er baseret på velkendte figurer fra bøger og tv, kan hjælpe barnet med at regulere følelser. Når barnet holder om eller leger med en bamse af en elsket figur, har barnet mulighed for at projicere sine egne følelser over på bamsen. Det kan hjælpe barnet med at bearbejde følelser som glæde, frygt, vrede, tristhed. Bamserne kan således være med til både at give tryghed og også udvikle barnets følelsesmæssige intelligens.



Sammenfatning



En bamse er meget mere end blot legetøj, og en bamse kan spille en stor rolle i barnets følelsesmæssige og sociale udvikling. Bamser fungerer som overgangsobjekter, der giver barnet tryghed - særligt i situationer, hvor barnet er adskilt fra sin mor eller far.



Bamser, som barnet kender fra bøger eller tv, har en særlig betydning, fordi de repræsenterer en figur, som barnet ofte allerede har en relation til. Disse bamser giver ikke kun tryghed, men giver også barnet mulighed for at udvikle leg og kreativitet. Og så kan leg med bamser være med til at udvikle barnets sprog og tidlige læsefærdigheder.



Bamser giver børn tryghed, og børn knytter sig til deres bamser. Bamser bruges til at bearbejde og udtrykke følelser. For de fleste børn er bamsen en rigtig god ven.



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København


Annonce