Annonce

Annonce

Du må ikke ... fra negative forbud til positive anvisninger. Hensigtsmæssig kommunikation med børn


26. september 2024


Som forældre har vi et naturligt ansvar for, at vore​s børn lærer reglerne for, hvordan de begår sig i verden. Det er vores opgave at sikre deres sikkerhed og trivsel, og det betyder, at vi ofte fortæller dem, hvad de ikke må gøre. Mange af os siger f.eks. sætninger som "du må ikke råbe", eller "du må ikke løbe ud på vejen". Det gør vi i et forsøg på at beskytte vores børn og opdrage dem til ansvarlige mennesker.



Men, selvom disse budskaber er vigtige, så viser forskning, at der er mere effektive måder at kommunikere på. Ved at ændre måden, som vi fomulerer vores intruktioner på - fra negative forbud til positive anvisninger - så kan vi styrke vores børns evne til at forstå og også følge vores anvisning, og det vi ønsker at lære dem. Det skal min artikel handle om i dag.



Den positive omformulering



Når vi beder børn om at lade være med noget, så skaber det ofte modstand og forvirring. Børn opfatter direkte instruktioner bedre, og det er lettere at forstå, hvad de skal gøre, hvis vi fortæller dem det positivt. Det handler om, at vi skal lede barnets opmærksomhed hen på den ønskede adfærd i stedet for at fokusere på det uønskede. 



Vi har, som forældre eller som voksne, en tendens til at fortælle barnet, hvad det ikke må, men glemmer ofte at sige, hvad det er, barnet kan gøre i stedet. 



Forskning fra psykologien peger på, at børn lærer bedre gennem positive instruktioner. Undersøgelser viser, at når vi fokuserer på at fremhæve den adfærd, som vi ønsker, så bliver det tydeligt for barnet, hvad det er, vi ønsker. Og dermed lettere at følge vores ønsker. 



Eksempler på positiv kommunikation



1. Negativt: "Du må ikke gå ud på vejen." Positivt: "Jeg vil gerne have, at du går på fortovet."



2. Negativt: "Lad være med at smide med maden". Positivt: "Hold maden på tallerkenen, tak."



3. Negativt: "Du må ikke tale med mad i munden". Positivt: "Vent med at tale, til du har tygget færdig."



4. Negativt: "Du må ikke råbe!". Positivt: "Tal venligst med en rolig stemme."



5. Negativt: "Lad være med at løbe inde i huset". Positivt: "Jeg vil gerne have, at du går stille indenfor".



6. Negativt: "Du må ikke smide med dit legetøj". Positivt: "Lad os lægge legetøjet på plads, når vi er færdige med at lege."



7. Negativt: ...


Annonce

... "Lad være med at skændes med din søster." Positivt: "Husk at tale pænt og dele med hinanden."



8. Negativt: "Lad være med at spilde vand på gulvet." Positivt: "Husk at holde koppen med begge hænder, så du ikke spilder".



9. Negativt: "Du må ikke tegne på væggen." Positivt: "Husk at tegne på papir i stedet for væggen."



10. Negativt: "Du må ikke stå op på stolen." Positivt: "Sæt dig venligst rigtigt på stolen."



11. Negativt: "Du skal ikke løbe ud uden jakke." Positivt: "Husk at tage jakken på, så du holder dig varm."



12. Negativt: "Du må ikke smække med døren." Positivt: "Luk døren forsigtigt, tak."



13. Negativt: "Du må ikke trække katten i halen." Positivt: "Husk at ae katten blidt."



14. Negativt: "Du må ikke smide dine sko i gangen." Positivt: "Stil dine sko på skohylden, tak."



15. Negativt: "Du må ikke spise slik før aftensmaden." Positivt: "Vi kan spise lidt slik efter aftensmaden."



16. Negativt: "Du må ikke skubbe dine venner." Positivt: "Husk at bruge ord, når du gerne vil sige noget til dine venner."



17. Negativt: "Du må ikke lege med maden." Positivt: "Spis venligst maden med bestikket."



18. Negativt: "Du må ikke spille bold indenfor." Positivt: "Lad os gemme bolden til udendørs leg."



19. Negativt: "Du må ikke tage andres ting uden at spørge." Positivt: "Husk at spørge om lov, før du låner noget."



20. Negativt: "Du må ikke sidde og dingle med benene ved bordet." Positivt: "Lad os sidde stille og roligt ved bordet."



21. ... ...



Ved at ændre måden, som du formulerer dine intruktioner på - fra negative forbud til positive anvisninger - kan du styrke dit barns evne til at forstå og efterleve dine ønsker. Når du siger "jeg vil gerne have, at du går på fortovet", i stedet for "du må ikke løbe ud på vejen", så giver du dit barn en konkret og positiv handling, som dit barn kan følge. Det gør både din kommunikation tydligere, men det hjælper også dit barn med at fokusere på den adfærd, som du ønsker og fjerner fokus fra det, som barnet skal undgå.



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.


Annonce