Det lille barn bliver født med en evne til at kommunikere og lære sprog. Det er vigtigt, at barnet kan høre normalt, for at sprog og tale udvikles, og blandt andet derfor bliver alle børn i Danmark tilbudt en høreundersøgelsen inden for de første 10 dage efter fødslen.
Udviklingen af barnets sprog er dog også afhængigt af det samspil, barnet har med dig som forælder og andre omsorgspersoner. Derfor er det vigtigt, at du fra starten er opmærksom på at stimulere barnets sprog. Det er vigtigt, at man opdager en hørenedsættelse så hurtigt som muligt, gerne før barnet er 3 måneder. Derfor er det vigtigt, at du reagerer, hvis dit barn ikke virker til at kunne høre.
I dag handler min artikel om de sproglige milepæle, som man normalt kan forvente hos barnet indenfor det første år.
Sproglige milepæle 0-6 måneder
- Barnet søger øjenkontakt (0-1 måned).
- Barnet immiterer dine mundbevægelser, f.eks. hvis du rækker tunge (0-1 måned).
- Barnet klynker og græder (0-1 måned). Gråden kan f.eks. udtrykke sult, ubehag, træthed, behov for at blive taget op og holdt tæt...
- Barnet kurrer (2-4 måneder). Det kaldes cooing på engelsk. Det betyder, at barnet begynder at lave mere lyd, herunder bløde "kurre-lyde". Det sker både i interaktion med forældrene, men kan barnet kan også ligge og kurre med omgivelserne.
- Barnet gurgler, grynter, klukker (2-4 måneder) - og der kommer flere og flere vokallyde til f.eks. "A a a" og "I i i".
- Barnet begynder at pludre mere varieret (4-6 måneder). Det kaldes babbling på engelsk. Der begynder at komme lidt stavelser til, så barnet f.eks. siger "ma ma ma"", "da da da", "ba ba ba". Disse lyde er på dette tidspunkt ikke knyttet til specifikke ord, det er lyde uden specifik betydning, men er en del af den sprolige udvikling.
Sproglige milepæle 6-12 måneder
- Barnet begynder at imitere ord, og laver selv flere lydord (6-8 måneder). Barnet begynder f.eks. at sige "ma-ma" eller "ba-bu". Dette kaldes kanonisk pludren, og der produceres her mere komplekse lyde og lydkombinationer. Lydene ligner mere og mere rigtige ord og sætninger, og man får indtryk af, at barnet forsøger at sige ord som f.eks. "mama" (mor) og "dada" (far).
- Barnet efterligner sprogets melodi, fald og stigning i lydstyrke og tonehøjde (6-8 måneder). Efterligningen af lyde, gestik og ord er en vigtig del af barnets sproglige udvikling.
- Barnet begynder at forstå simple ord (6-9 måneder). Reagerer f.eks. på eget navn, så barnet kikker, når man henvender sig til barnet med barnets navn. Barnet kan også reagere på "mor" og "far" og kan også reagere på genstande, som barnet kender godt f.eks. "flaske", "sut".
- Barnet begynder at producere sine første ord (9-12 måneder), der tydeligt har betydning. Det kan være lydord som "mam-mam", der kan betyde "mad", "jeg er sulten", "maden smager godt".
- Barnet begynder at kunne forstå og signalere ord som "ja" og "nej" (9-12 måneder). Barnet nikker eller ryster f.eks. på hovedet.
- Barnet begynder at sige "hej", når nogen kommer. Barnet kan også begynde at immitere dyrelyde (9-12 måneder). Når barnet ser et billede af en kat, vil barnet f.eks. kunne sige "miav", når barnet ser et billede af en hund eller en fugl, siger barnet f.eks. "vov-vov", "pip-pip". Barnet vil naturligt ikke kunne fange dyrs lyde med fuld præcision.
- Barnet begynder at kunne følge små sproglige opfordringer (10-12 måneder). Det kan f.eks. være, at man siger "kan du vinke?" eller "kan du klappe?". Det kan også være spørgsmål som "hvad siger løven?", når man kikker på et billede af en løve i en bog, og barnet svarer "rooaarrr".
- Barnet begynder at forstå flere simple sætninger (12 måneder og derover), også selvom barnet ikke selv kan producere de pågældende ord endnu. Det kan være, at man siger "giv mig bamsen" eller "kom her, skat". Barnet forstår også ord, der relaterer sig til barnets rutiner og omgivelser f.eks. "mad", "vand", "seng".
Idéer til ...