Børn oplever verden gennem alle deres sanser, og alle sanser skal på en gang både stimuleres og ikke overstimuleres, for at barnet udvikler sig i bedst mulig retning. Verden er et bombardement af sanser, og alle sanseindtryk skal modtages, bearbejdes, fortolkes af barnets hjerne - og de skal omsættes til tanker, bevægelser og handlinger. På den måde bliver barnet i stand til at kunne reagere hensigtsmæssigt i forhold til sin omverden.
Vi har i alt 7 sanser
Den visuelle sans (synssansen)
Den auditive sans (høresansen)
Den olfaktoriske sans (lugtesansen)
Den gustatoriske sans (smagssansen)
Den vestibulære sans (labyrint- og ligevægtssansen)
Den taktile sans (berøring- og følesansen)
Den proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske (bevægelses)sans
De 3 primære sanser
3 af vores sanser er primære sanser. Det betyder, at de er grundlæggende nødvendige for barnets motoriske udvikling, og de er helt centrale for barnets evne til at bearbejde sanseindtryk. Det der også kaldes sanseintegration. Sanseintegration er en forudsætning for udvikling og leg hos barnet - og det dækker over barnets evne til at bearbejde indtryk, organisere disse, differentiere og samordne alle de sanseindtryk, som barnet får.
De tre primære sanser er:
Vestibulærsansen (labyrint- og ligevægtssansen)
Taktilsansen (berørings- og følesansen)
Den Proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske (bevægelses)sans.
Den visuelle sans (synssansen)
Synssansens aktiveres gennem vores øjne. Det betyder, at dit barn har brug for at se på ting - det er både dit ansigt, din mimik, dine øjne, måden dine læber og mund bevæger sig på.
Det er også legetøj, billeder og bøger. Forskellige farver, tekst, former, ting der bevæger sig, ting der står stille. Lys der ændrer sig, mørke der falder på... alt sammen har det betydning for dit barns synssans og stimulation af synet.
Se på verden sammen med dit barn og sæt ord på alt det, I ser på jeres vej. Vær opmærksom på at det spæde barn ser verden i sort-hvid, og først i 5-6 ugers alderen begynder barnet at se farver. I starten ofte rød og gul, og stille og roligt kommer flere farver til. Dybde-synet kommer ofte først omkring 4 måneders alderen, hvilket gør, at børn i den alder ofte begynder at kunne gribe efter det de ser og bevidst få fat i det.
Den auditive sans (høresansen)
Høresansen stimuleres via lyd, som registreres af det indre øre. Det er både din stemme, og de ord du siger, måden du taler til dit barn på - ofte taler vi i et højere stemmeleje og med korte ord, når vi taler til de yngste børn og fanger på den måde deres interesse, så de lytter.
Men også trafikstøj eller støj fra køkkenmaskiner, en støvsuger, radioen der kører eller tv, som er tændt - det er alt sammen med til at stimulere (eller nogle gange overstimulere) barnets hørelse.
Det helt lille barn har svært ved at lukke lyde ude. Det hører alt og har derfor brug for, at du medtænker, at radio og tv nogle gange bør slukkes, så det ikke står og kører hele dagen. Det lille barn kan også have brug for at sove afsides - f.eks. sove i barnevognen i haven eller i soveværelset, hvis hele familien er hjemme, og der er meget uro, høj tale, latter osv., som barnet kan have svært ved at koble af overfor.
Den olfaktoriske sans (lugtesansen)
Lugtesansen sider i den øvre del af næsen, og den bliver stimuleret gennem forskellige dufte og lugte. Lugtesansen har tæt relation til smagssansen, og lugtesansen er vigtig, når vi taler om minder, faktisk kan lugtesansen være med til at bringe minder frem - når vi dufter en bestemt duft, så dukker et minde pludselig op i hjernen.
Det lille barn har en medfødt lugtesans, der betyder, at så snart barnet har diet ved mors bryst, så kan det kende forskel på mors mælk og fremmede kvinders mælk. Undersøgelser viser, at hvis man lægger ammeindlæg med udmalket modermælk på hver side af det nyfødte barns hoved, så vil det dreje ansigtet mod det ammeindlæg, som har mors mælk på sig.
Duften af mor (eller far) kan være beroligende for det lille barn. Det kan give tryghed og minde om at ligge i mors og fars favn. En putteklud eller lignende, som mor eller far måske har sovet med eller haft på brystkassen et stykke tid, kan derfor være med til at give ro og tryghed for det lille barn, hvis og når barnet sover i lift, vugge eller lignende.
Den gustatoriske sans ...