Et nyt dansk studie med 756 børn fra 1.- 5. klasse viser, at seks uger med "BasketMatematik" giver børn lyst til at lære mere, det giver en følelse af selvbestemmelse - og så får det børn til at føle sig bedre til matematik.
Det er forskere fra Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, der står bag undersøgelsen. I 2014 kom der en folkeskolereform, som blandt andet betød, at alle børn gennemsnitligt skulle bevæge sig 45 minutter i løbet af hver skoledag. Formålet var at fremme sundhed hos børn og unge, samt understøtte motivation og læring i skolens fag. En undersøgelse fra dansk skoleidræt 2020 viste dog, at kun 58% af skolerne vurderede, at de levede op til dette krav - men nu har studiet, der er støttet af Nordea-fonden vist, at matematik udført med bevægelse er markant mere motiverende end matematik udført i klasserummet.
I projektet har 756 børn fra 40 forskellige klasser på skoler i københavnsområdet deltaget - og ca. halvdelen af børnene har én gang om ugen i 6 uger haft BasketMatematik i idrætstimerne, og den anden halvdel af børnene har haft basketball uden matematik.
Resultaterne viser, at ...