Børn kan have forskellige sproglige vanskeligheder, og en del børn har det, som kaldes fonologiske vanskeligheder, også kaldet udtalevanskeligheder. Det kan være udtalen af bestemte lyde eller kombinationen af lyde, som er svært, det kan også være en generel upræcis udtale.
Fonologiske vanskeligheder kan skyldes, at barnet har eller har haft problemer med sin hørelse, og har dit barn problemer med sproget, så er det altid en god idé, at I får barnets ører tjekket af en øre-næse-hals-læge. Fonologiske vanskeligheder kan også være arvelige, og man ser en tendens til, at hvis mor eller far har haft svært ved sprog eller læsning, så kan barnet også få dette. Der er dog også mange gange, hvor man ikke kan finde nogen årsag til, at barnet har svært ved f.eks. udtalen af visse ord.
Et eksempel på fonologiske vanskeligheder kan f.eks. være, at dit barn siger "tat" i stedet for "kat" eller siger "bar" i stedet for "far".
Børns opfattelse af lyd
Når dit barn udtaler ord eller lyde forkert, så er der ofte ikke tale om et mundmotorisk problem, og dit barn er ofte ikke bevidst om, hvordan det udtaler lydene eller ordet. Barnet hører ikke nødvendigvis ordet eller lyden forkert.
Det er derfor vigtigt, at du hjælper dit barn med at høre forskellige lyde og blive opmærksom på forskellen i lyde, så barnet på den måde gradvist bliver i stand til at ændre på sin udtale. Dit barn har brug for tid til at lære at skelne lyde, og det er noget I skal arbejde med igennem en længere periode.
En talepædagog fortalte mig engang, at man skal forestille sig et gammeldags kassettebånd, som optager alle de ord og lyde, barnet lærer. I starten vil mange børn opfatte ord/lyde forkert, så barnet f.eks. har lært at sige "bar" i stedet for "far" - og det hænger ved. Også selvom barnet senere hen lærer at sige "f" og f.eks. godt kan sige "fest", så bliver barnet ved med at sige "bar". Det tager tid at få overspillet kasettebåndet, og børn har brug for tid til at aflære en tidligere opfattelse af lyde.
Hvordan kan du støtte dit barn
Tålmodighed, forståelse og gentagelser er kodeord, når du skal hjælpe dit barns sprog på vej.
Det er vigtigt, at I taler sammen i hverdagen, at du sætter ord på ting I gør sammen, ting I skal, oplever osv. så I bruger sproget naturligt.
Afpres ikke dit barn ved f.eks. at sige "kan du sige...?". Dit barn vil hurtigt kunne føle sig presset, og det vil ikke være gavnligt for dit barns lyst til at tale og forsøg på at bruge sproget.
Ret ikke dit barn, når det siger noget forkert. Undgå sætninger som "det hedder det ikke, det hedder..." som naturligt vil gøre, at dit barn føler sig forkert, og det vil ikke motivere dit barn til at forsøge igen.
Vis at du forstår dit barn - også selvom dit barn udtaler visse ord forkert. Jo mere barnet føler sig forstået, jo mere vil det have lyst til at bruge sproget, jo mere udviklende er det for barnets sprog.
Gentag ord mange gange og på mange forskellige måder, så dit barn hører ...