16. april 2019
"Børn der ikke går i børnehave, dropper hyppigere ud af skolen" - det er konklusionen af en ny rapport som UNICEF har udgivet den 9. april 2019.
Mens vi i Danmark diskuterer forholdende for småbørn i landets daginstitutioner, så lyder det fra UNICEF, at netop børnehavetilbud er fuldstædigt afgørende for, hvordan børn klarer sig i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Børn, der har gået i børnehave i minimum et år, før de begynder i skole, har i højere grad de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig i skolen - færre går klasser om, og færre dropper ud af skolen. Samtidig får de i højere grad fodfæste på arbejdsmarkedet, og de klarer sig bedre økonmisk, når de bliver voksne.
Raporten ...
... bygger på data fra 48 lande og viser at 47% af de børn, der har gået i børnehave, udvikler sig et omfang, der er nødvendigt for at kunne præstere i skolen. Blandt de børn, der ikke har været i børnehave, gælder det kun 20%.
Fra UNICEF Danmark lyder det, at der ikke findes noget tidspunkt i livet, hvor penge kan bruges bedre, end når man er mellem 0-5 år. Børnenes hjerner udvikler grundlæggende strukturer i de tidlige år, og det er den udvikling, der danner grundlag for børns læringskapacitet senere i livet. Sker der svigt i småbørnsalderen, er det svært og også dyrt at indhente det tabte senere i livet. Derfor skal vi være opmærksomme på, at kvaliteten af tilbud i børnehavealderen er fuldstændig afgørende både for det enkelte barn og samfundet som helhed.