20. juni 2018
Center for Børneliv er en organisation, som blandt andet arbejder for at give viden, der kan gavne både børn og deres familier. De har netop udsendt en artikel omkring "Dyrs betydning for børns trivsel".
De har set på, hvilken betydning dyr har for børns fysiske og mentale sundhed og har fundet tre studier, som viser, hvordan dyr f.eks. kan hjælpe børn til at være fysisk mere aktive, at bondegårdsdyr kan give en lavere risiko for at udvikle astma, og at dyr kan fremme børns sociale kompetencer.
Du kan læse den fulde artikel her: "Dyrs betydning for børns trivsel"
Dyr kan hjælpe børn til mere aktivitet
Et norsk studie fra 2015 har undersøgt, hvorvidt hundetræning kan få mindre aktive børn til at bevæge sig mere - og det viste sig, at hundetræning havde en motiverende effekt på børnene.
Børnene, deres forældre og familiens hund deltog i agility-træning hen over 8 uger, og børnene var gennemsnitligt aktive 60 minutter pr. træningsgang.
Forskerne lagde især mærke til, at børnene havde/fik et meget tæt forhold til hunden, og det var netop denne lykkefølelse, som gav barnet motivationen til at være mere aktiv.
Bondegårdsdyr kan give lavere risiko for astma
I en stor undersøgelse fra Sverige fremgår det, at børn der eksponeres for hunde- og bondegårdsdyr i det første leveår, har lavere risiko for at udvikle astma senere hen. Derfor kan eksponering af dyr tidligt i barnets liv siges at have en forebyggende effekt i forhold til at udvikle astma.
Nogle forskere har peget på, at eksponeringen af hunde- og bondegårdsdyr gør, at barnets immunforsvar styrkes og dermed minimeres risikoen for at udvikle astma. Man taler om "hygiejne hypotese".
Dyr kan styrke børns sociale kompetencer
Når børn og dyr mødes, ...
... så har det mange positive virkninger. Og man bruger ofte dyr inden for terapi, uddannelse og omsorg. Forskerne har set på over 69 studier, der alle undersøger, hvordan interaktionen mellem dyr og mennesker har betydning for den mentale sundhed.
En stor del af forskningen konkluderer, at mødet mellem dyr og børn kan styrke barnets sociale kompetencer. Når børn er sammen med dyr, så styrker det blandt andet barnets evne til at vise tillid og empati - og at børn, der er sammen med dyr, vil være mere positive og mindre aggressive.
Forskerne har blandt andet foretaget et studie i en 1. klasse, hvor man havde en hund i klasseværelset. Dette gjorde, at den agressive adfærd blandt børnene var mindre, og samtidig viser studier også, at når en hund indgår i en undervisningsmæssig sammenhæng, så styrkes motivationen og koncentrationen hos børnene. Det vil sige, at en hund kan være med til at fremme børnenes læring.
Dyr giver lavere stress-niveau
Forskerne mener, at når dyr har så positiv en virkning på børn, så skyldes det, at der frigives oxytocin. Det er det hormon, som også kaldes kærlighedshormonet eller lykkehormonet. Dette hormon udskilles f.eks. også, når et barn bliver ammet, når vi holder vores barn tæt, eller når vi går rundt og vugger vores barn, mærker og fornemmer hinanden. Når det lille barn græder, og vi tager det op og trøster det, så udskilles blandt andet oxytocin, og barnet holder op med at græde.
Forskerne peger på, at når et menneske har været i berøring med en hund, så er mængden af oxytocin, der frigives fra hjernen, tydeligt forøget. Det hjælper til at slappe af, finde roen, og netop dette kan være med til at forklare, hvorfor man oplever mange positive effekter - både mentalt og fysisk - når børn er i kontakt med dyr.
Du kan læse meget mere og finde kilder til diverse undersøgelser på Centerforboerneliv.dk
Bedste hilsner
Helen