Frygten for seksuelt misbrug i daginstitutioner skaber distance mellem børn og voksne - det viser ny dansk forskning i følge Center for Børneliv.
Forskergruppen Paradox fra Aarhus Universitet har i 2012 lavet en landsdækkende undersøgelse. 1475 institutioner deltog i undersøgelsen, hvilket svarer til ca. 1/4 af Danmarks institutioner, og undersøgelsen viser, at frygten for seksuelle overgreb på børn har skabt en mistillid til pædagogerne, og at pædagogerne gør et stort arbejde for at forebygge uberettige anklager mod personalet.
Undersøgelsen viser, at 58% af de deltagende institutioner har lavet konkrete retningslinjer for samværet mellem børn og voksne. Samtidig viser undersøgelsen, at der i 64% af de deltagende institutioner var indført regler for børnene - hovedsageligt omkring børns nøgenhed og doktorlege.
Retningslinjer for samvær mellem børn og voksne
Personale i daginstitutioner laver retningslinjer, som skal sikre, at personalet kan se hinanden og holde øje med, hvad hver især laver. Det tilstræbes, at man holder døre åbne, og at institutioner indrettes med store vinduer og storrum, og at man undgår at foretage sig ting med børnene alene - at man f.eks. undlader at tage børnene med ned i kælderen og hente ting fra depoter og lignende.
Pædagoger tilstræber også, at der er to voksne til stede ved intime omsorgsopgaver, og de sørger for at registrere og raportere hændelser, der kan mistolkes. Det er vigtigt, at personalet kan bevidne hinandens praksis og forsvare hinanden i tilfælde af uberettiget anklage.
I følge undersøgelsen, så er der følgende 5 hyppige retningslinjer for samvær mellem børn og voksne i institutionen:
1. Man må ikke være alene med børnene.
2. Dobbeltbemanding: Man er to om at gøre tingene.
3. Man lukker ikke døre i institutionen - især ikke når man hjælper et barn på toilettet eller skifter ble.
4. Der er ruder i døre og vægge i institutionen, der i det hele taget er præget af synlighed og overblik.
5. Begrænsningen af eller specikke regler for fysisk kontakt med børnene.
I 11.6% af institutionerne er der særlige retningslinjer for de mandlige pædagoger. En mandlig leder fortæller blandt andet, at en mandlig pædagog ikke må hjælpe et barn på toilettet. De må ikke være alene med et barn, og de må under ingen omstændigheder tage et barn på skødet, uden at der er andet personale til stede. Mandlige pædagoger skal være særligt bevidste om, hvad de gør - og det drøftes ofte på personalemøder.
I en del vuggestuer og børnehaver er der tilsvarende forbund mod, at mænd skifter bleer og sover med børnene.
Pædagoger distancerer sig fra børnene
Undersøgelsen viser, at pædagoger er meget bevidste om deres handlinger i samværet med børnene. De tænker f.eks. over, hvordan man ser på dem - altså hvilket indtryk forældre ville få, hvis de lige trådte ind af døren på det pågældende tidspunkt. Pædagoger retter et mistænksomt blik på sig selv, hvilket forskerne betegner som "internaliseringen af det eksterne blik".
Undersøgelsen viser, at frygten for misforståelser kan have omkostninger. At den omsorg, som pædagoger og personale gerne vil give børnene - f.eks. et ...