Børn er begyndt at tegne betydeligt mindre. Hvis man sammenligner børns tegninger fra 2001 med tegninger lavet af børn i 2016, så er der meget stor forskel på, hvordan børn tegner. Det kan man blandt andet læse i Politiken den 20. oktober 2017.
Hvis man for 15 år siden bad et barn om at tegne et hus, så ville barnet lave en meget detaljerig tegning. Barnet ville tegne et hus med forskellige rum, og barnets tegning ville også indeholde detaljer om husets omgivelser - himmel, sol, græs, blomster... Barnet ville via sin tegning vise, at det havde en opfattelse af rum, tid, sammenhæng, hvilket ikke på samme måde fremgår af børns tegninger i dag. Ofte er de tegninger børn laver i dag meget fattige på detaljer og også langt mere farveløse.
Flere eksperter peger på, at børns forbrug af f.eks. iPad har ændet børns tegnevaner, og at dette kan være meget problematisk. Men hvorfor er det egentlig så vigtigt, at børn tegner, og hvordan kan du støtte dit barns tegnelyst - det handler min artikel om i dag.
Tegnebevægelser - håndudvikling hos børn
Det kræver stor øvelse at holde på en blyant og bevæge armen korrekt. Det tager tid at lære, og barnet skal finde ud af at holde hånden og armen i den rette balance, barnet skal lave mange små dreje- og vippebevægleser, og barnet skal finde ud af at koordinere og holde bevægelserne indenfor papiret.
1-2 årige børn
Griber ofte blyanten med "top-greb" eller "tvær-greb". Topgreb betyder, at dit barn holder ovenpå blyantens ende med hånden og fingrene. Tværgreb betyder, at dit barn har blyanten liggende på tværs af hånd og fingre. Ved både topgreb og tværgreb holder dit barn sin håndryg opad. Dette kaldes proneret greb.
Når dit barn tegner, så bruger det især arm og skulder til at bevæge blyanten rundt med. Selve hånden holder godt fast, og barnet bevæger ofte ikke hånden særlig meget. Ofte vil dit barn have tendens til at "svinge blyanten rundt". Det er svært for barnet at holde bevægelsen til kun at være på papiret, så barnet "tegner også i luften".
Børn i denne alder tegner ofte store kruseduller.
2-3 årige børn
Barnets luftbevægelser bliver mindre, og barnet begynder i denne alder at kunne tegne og holde bevægelserne til et bestemt sted f.eks. et papir. Barnet tegner ofte ivrigt og hurtigt, det kan man kan kalde "kradserier".
Barnet tegner sadig med håndryggen opad og har dermed stadig proneret greb, men barnet begynder at dreje hånden lidt. Barnet placerer ofte fire fingre over blyanten og tommelfingeren under, og barnet begynder ofte at strække pegefingeren ned over blyanten. Pegefingeren begynder således at støtte håndens bevægelser lidt.
Håndleddet er ofte bøjet nedad, og barnets albue er løftet ud til siden.
3-4 årige børn
Nu begynder barnet at bruge det, som man kalder for "fingerspidsgreb" eller "penselgreb". Det betyder, at barnet holder blyanten med fingerspidserne eller kun med tommel- og pegefinger, altså holder på en blyant, mere som man holder, når man maler. Barnets håndstiling er stadig proneret, så dit barn holder stadig blyanten med håndryggen opad.
Stille og roligt drejer dit barn hånden og får det kan kalder supineret håndstilling, og barnet begynder at bruge det der kaldes tommelkløftgreb. Det betyder, at barnet nu holder blyanten mellem tommel og pegefinger.
Barnet holder ofte højt på blyanten.
4-5 årige børn
I denne alder begynder forsvinder tværgrebet helt, og dit barn bruger tommelkløftgrebet helt, når det tegner. Gradvist vil barnet flytte sin hånd, så fra at barnet ofte har holdt højt på blyanten, så holder barnet nu tættere på blyantens spids, tættere på papiret. Man kalder dette for "det lave tommelkløftgreb".
Barnet skulder slapper mere af, albuen holdes tættere til kroppen, og barnets hånd kommer naturligt til at ligge og hvile på bordet, når barnet tegner.
5-6 årige børn
Nu begynder dit barn at bevæge blyanten, når det tegner. De store armbevægelser er betydeligt mindre i denne alder, og barnets håndbevægelser udvikles. Håndens stilling nærner sig det man kalder halvsupineret greb, som er det vi voksne bruger, når vi tegner. Dette giver barnet mulighed for at nuancere og variere de bevægelser, som fingrene laver.
Hvis barnet holder en trekantet blyant i hånden, så vil fingrene være placeret sådan, at pege- og tommelfinger er på hver sin flade, med en lille passage mellem de to fingre. Blyanten hviler på pegefingerens grundled ved hånden. Langefingeren placeres på den trekantede blyants sidste flade ca. 2 cm fra blyantens spids, sådan at de tre skrivefingres spidser ligger ud for hinanden. Barnets ring- og lillefinger bøjes let under hånden og støtter dermed håndens stilling.
6-7 årige børn
Barnet holder på blyanten, som vi voksne, og barnet øver sig dagligt. Hvis dit barn i denne alder har svært ved at holde rigtigt på blyanten, vil der i skolen ofte være fokus på at lære barnet den rette håndstilling. Det er vigtigt, at barnet hjælpes til at slappe af i hånden og fingrene, når barnet tegner og skriver.
Når barnet tegner og skriver bogstaver og tal, så er det vigtigt, at bevægelserne foregår i fingrene og ikke i skulder og albue. Det er vigtigt, at barnet kan bevæge blyanten med tommel-, pege- og langefinger, mens ring- og lillefinger stabiliserer ...