Annonce

Annonce

Lad dit barn være med til at lave mad


22. marts 2017


Det er vigtigt, at vi lader vores børn være m​ed i køkkenet. Jo mere barnet deltager i tilberedningen af maden, jo mere forebygger du kræsenhed. Desværre viser undersøgelser, at vi danskere ikke er ret gode til at få børnene med i køkkenet. Det går lidt hurtigere, når vi voksne lige klarer det selv, og tiden kan virke knap... samtidig er mange forældre i tvivl om, hvad barnet egentlig kan være med til, så det handler min artikel om i dag.



Det 0-1 årige barn 



For det lille barn er det rigtig dejligt at sidde i den høje stol og følge med i, hvad du laver. Dit barn sidder mere sikkert i sin stol, og det er dig, der styrer, hvor stolen står placeret i forhold til f.eks. komfur og lignende.



Når barnet sidder i stolen kan alle sanser stimuleres. Dit barn kan se, hvad du laver. Dit barn kan dufte maden i takt med, at den tilberedes. Dit barn kan røre ved maden undervejs og også smage på maden. Du kan give dit barn lidt gnavemad i hånden, som barnet kan sidde og gumle på.



Det 1-2 årige barn



Når barnet bliver lidt større og begynder at kunne gå rundt, så vil dit barn elske at få en mere aktiv rolle. Dit barn kan være med til at komme udkåret frugt og grønt i skåle. Dit barn kan være med til at sætte skålene over på bordet.



Dit barn kan også stå på en skammel og være med til at skylle grøntsager og frugt i vand, ligesom du kan vise dit barn, hvordan du renser maden og gør den klar til at blive spist. Ligesom dit barn naturligt kan få lov til at smage undervejs.



Det 2-3 årige barn



Dit barn vil i denne alder deltage lidt mere aktivt. Barnet begynder så småt at kunne skylle grøntsager mere og mere på egen hånd. Genkendelighed er tryghed og hvis dit barn har været med i længere tid, så kender dit barn rutinen og ved hvordan.



Dit barn begynder også at kunne rive grøntsager - især hvis du har et børnevenligt rivejern - eller I river i en foodprocessor eller lignende, hvor barnet så drejer eller trygger på knappen.



Bager I boller, vil dit barn også kunne begynde at forme bollerne og lægge den på bagepladen.



Det 3-4 årige barn



Nu kan dit barn begynde at være mere aktiv i selve madlavningen. Dit barn vil måske gerne prøve at røre i gryden, ligesom dit barn kan være med til at bage boller og kager. Dit barn kan f.eks. være med til at smuldre gæren, når I bager brød. Det kan være dejligt at få lov til at komme de forskellige ingredienser i - men det er nok stadig dig, der skal veje og måle af, så mængderne bliver rigtige.



Dit barn kan også begynde at pensle brød og boller med lidt pisket æg, lidt mælk eller lignende. Dit barn kan måske selv begynde at piske det æg, som I skal bruge til at pensle med, det kan piskes med en gaffel, og du kan vise dit barn hvordan. Nogle børn er dog ældre, før de helt mestrer det at piske med en gaffel.



Kartofler, banan, avocado eller lignende, der skal moses med en gaffel, kan dit barn ofte mestre nu. Og at skære ting over med en ikke alt for skarp og farlig kniv er også en god opgave. At fjerne skallen fra et hårdkogt æg og dele ægget med en æggedeler er også god øvelse nu.



Det 4-5 årige barn



Nu kan det være lærerigt at forsøge med større piskeopgaver. At piske med et piskeris kan være rigtig sjovt, uanset om det er et manuelt eller en elektrisk pisker I bruger. Måske skal dit barn starte med at piske, og du pisker så færdig.



Og så begynder dit barn at kunne håndtere køkkenredskaber som knive lidt bedre, så nu begynder dit barn at kunne skære grøntsager ud i mindre stykker. Det kan være agurk, der skal skæres i skiver eller en tomat, der skal skæres over på midte. En kniv der er skarp nok til at skære, men ikke så skarp, at barnet risikere at skære sig i fingrene er godt. Det er vigtigt, at kniven ikke er for sløv, for så er det sværere at skære med - og så risikerer I, at dit barn netop skærer sig...



Det er rigtig godt, hvis dit barn kan være med til at smage maden til og I kan tale om de forskellige smage og indgå i dialog om, hvorvidt der måske skal lidt mere krydderi i maden, og hvad det i givet fald skal være.



Det 5-6 årige barn



I denne alder begynder dit barn - hvis det har været vant til at være med i køkkenet - at have mere idé om, hvordan man laver mad og hvordan rækkefølgen er. Hvis I f.eks. skal lave kødsovs, så ved dit barn, at I skal starte med fedtstof på panden, derefter skal de snittede løg på, så er det kødets tur, tomaterne og til sidst smager I til med krydderier osv. 



Hvis I skal have panerede rødspætter, koteletter eller lignende, så kan dit barn i denne alder fint stå for at panere maden, før den skal steges.



Dit barn kan også begynde at være med, når der skal åbnes dåser med en dåseåbner. Måske skal du starte, og så lade ...


Annonce

... dit barn tage over...



Dit barn bliver bedre og bedre til at skære og kan i denne alder derfor få mere og mere ansvar i at snitte og skære grøntsager, frugt eller måske kød, der skal skæres i tern.



Det 6-7 årige barn



Dit barn er i denne alder stadig meget videbegærlig og vil sandsynligvis rigtig gerne vide noget om de forskellige madvarer I spiser. Hvad de indeholder, hvorfor de er sunde, mindre sunde osv. Børn i denne alder interesserer sig ofte for kroppen, og hører også om kroppen i skolen. De får at vide, at de skal spise deres madpakker osv. og det vil være oplagt at bruge netop madlavningen om aftenen til at drøfte mad, næringstoffer og vigtigheden af at spise godt.



Dit barn kan i denne alder være meget aktiv i køkket. Barnet kan være med til at presse citroner, appelsiner eller lignende. Barnet kan rive gulerødder eller måske parmesanost på et råkostjern. Dit barn kan også være med til at blande forskellige dip og dressinger - og smage til undervejs.



Det 7-8 årige barn



Nu begynder dit barn at kunne styre en kagerulle og derfor kan I hjælpe hinanden med at bage kager. Det kan være kanelsnegle eller pølsehorn, hvor dit barn med lidt støtte fra dig, faktisk klarer en stor del af processen selv: At blande ingredienserne, rulle dejen ud, smøre dejen med fyld eller skære den ud i trekanter og komme en pølse på, rulle dejen sammen, så der kan skæres kanelsnegle eller laves pølsehorn, lægge på bageplade, pensle...



Dit barn vil have stor glæde af en kogebog for børn og vil nyde, hvis I kan lave retterne sammen og det nogle gange er dit barn, som bestemmer, hvad I skal spise lige netop den dag.



Det 8-9 årige barn



I denne alder er dit barns fingermotorik ofte så god, at dit barn kan pille appelsiner, mandariner og lignende og også begynde at skrælle anden frugt med en lille kniv. 



Dit barn kan også være med til at vaske jord af kartofler og forskellige bladgrøntsager. I denne alder, kan dit barn godt se, om der er jord, har lidt fornemmelse for at jorden kan gemme sig under blade osv. og at der skal gnubbes godt, for at få det rigtigt rent.



Det 9-10 årige barn



Nu er dit barn ofte så god til at læse, at det kan begynde at læse opskrifter højt og finde de ting frem, som der står, at I skal bruge. Dit barn kender i denne alder ofte også de forskellige tal og ved lidt om mængder - og kan således fint være med til at aflæse vægten, når I ophælder forskellige ingredienser.



I kan også tale om temperaturer, og dit barn kan være med til at indstille ovnen rigtigt, aflæse f.eks. stegetermometeret osv. så barnet på den måde er mere og mere aktiv i selve madlavningen. 



Dit barn kan på den måde begynde at følge en simpel opskrift f.eks. på en kage, som I har bagt flere gange. Hælde kagedejen i formen og sætte kagen i ovnen... Er der noget bedre? :)



Gode regler at huske på



En god tommelfingerregel er, at dit barn skal kunne lave det antal retter, som dit barn er i år. En ret kan godt være meget simpel. Din 2-3 årige kan måske finde ud af, at tage en portion yoghurt op i en skål, eller tage havregryn, hælde i en skål og komme sukker og mælk på. Tage et stykke brød, komme en skive ost og skinke på og lægge endnu en skive brød på.. Hvor den 10 årige naturligt mestrer større retter, kan finde ud af at bage en kage, lave en frikadellefars og stege frikadellerne, eller kogte pasta og lave kødsovs.



Madlavning starter altid med håndvask med vand og sæbe.



Lær dit barn at komfuret og ovnen er varm og derfor som udgangspunkt farlig. Det er mor og far, som styrer dette område - vis barnet, hvor barnets område er.



Sørg for at dit barn har en skammel, som det kan stå på og dermed nå op til bordet, når det skal deltage i madlavningen.



Sørg for at håndtag vendes væk fra jer. Lad det lange håndtag på f.eks. en pandevære drejet ind mod væggen, væg fra jer, så I ikke risikerer at støde ind i dem.



Brug gerne forskelligfarvede spækbræt, så I bruger farverne til forskellige fødevarer - de grønne til grøntsager, det røde til oksekød, det gule til kylling, det hvide til brød osv. Det er hygiejnisk, og dit barn vil synes det er sejt, at holde styr på farverne og de forskellige fødevarer.



Sørg for at dit barn har nogle køkkenredskaber, som passer til en barnehånd, og som gør det sjovt at være med. Det er dejligt at kunne skære, skrælle, åbne osv. selv, netop fordi man har noget værktøj, som man kan styre.



Læs meget mere i mine billedebøger om Inger og Carlo:



Inger og Carlo hjælper med at lave mad



Inger og Carlo hjælper med at købe ind



Rigtig god fornøjelse :)



Kærlig hilsen



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla


Annonce