Vores børn tilbringer mange timer i dagtilbud, og når vi siger farvel til dem om morgenen, håber vi altid, at de får en tryg dag med mange rare og gode oplevelser.
Men hvordan ved du egentlig, om dit barn har det godt i dagplejen, vuggestuen eller børnehaven? Hvordan skaber du bedst sammenhæng mellem barnets to verdener - institutionen og hjemmet?
Sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker, har jeg lavet bogen "Ha´ en god dag, skat - Dit barns hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave". I denne bog er der blandt andet et kapitel, der handler om at følge sit barn i dagtilbud på en god måde. I dag får du et lille afsnit fra bogen, der handler om at komme godt ind ad døren.
At komme godt ind ad døren
Først i det øjeblik, I åbner døren ind til dagtilbuddet, afløser barnets ene verden den anden - et halvt døgn efter, at du begynde at tænke på den. Det er stort og dramatisk for dit barn. "Far du skal hjælpe mig ind", som en 2-årig så præcist formulerede det på dørtrinnet til dagplejen en gang.
Elias´ far banker på døren ind til køkkenet og åbner. Ved bankelyden går dagplejeren Hanne hen mod døren og siger: "Hej Elias, kommer du der?". Elias´ far sætter sig på hug ved de andre børn, som er kommet hen til døren, men han bliver uden for køkkendøren. Elias går hen til Hanne og siger hej. Hanne: "Kan du vinke til far?" Elias vinker, og nogle af de andre børn begynder også at vinke. Elias´ far: "Det kan være, at jeg kommer klokken halv tolv i dag". Hanne: "Ja, det er ...