I mandags bragte flere aviser en nyhed om, at forældre var bekymrede for deres børns spillevaner. Center for Ludomani kunne fortælle, at de modtager flere henvendelser fra forældre, og at de har svært ved at hjælpe forældrene videre, ofte henvises forældre til kommunens pædagogisk, psykologiske rådgivning (PPR).
Men hvornår skal du reagere på dit barns spilleadfærd? Hvad er det, du skal holde øje med? Det handler min artikel om i dag.
Hvorfor børn spiller
Børn spiller i dag på iPad, tv og computer, - der downloades apps på telefoner og markedet for spil er stort. Det er en helt naturlig del af børns hverdag og mange børn nyder at koble fra foran en skærm. Det hjælper dem med at "lande" derhjemme efter en lang dag i institution.
Spil bruges også som underholdning, når man er til familiefødselsdage og lignende, der varer i mange timer. Hvor man førhen i tiden havde en malebog, tusser og farveblyanter med til familiefesten, så børnene kunne underholde sig med dette, så består underholdningen i dag ofte af en skærm med et spil.
Spillet eller skærmen bruges som babysitter. Barnet holder sig ofte i ro, når det spiller eller ser en film, og det frigiver tid til forældrene, som kan lave noget andet og praktisk imens.
Det er sjovt for barnet at spille. Spillene er ofte bygget op omkring en historie eller ting, der f.eks. skal samles eller på anden måde udføres. Der belønnes med forskellige effekter, barnet kan stige til forskellige levels osv. På samme måde, som forældre kan blive grebet af at spille på f.eks. deres smartphone, så kan børn også blive grebet af spillenes verden.
Børn kan hjælpe hinanden, når de spiller. Storesøster eller storebror kan f.eks. hjælpe den yngre lillesøster eller lillebror med at løse en særligt svær bane, så spillet kan komme videre.
Børn kan hygge sig sammen omkring et spil eller en film. De ser det samme, kan kommentere og komme med gode råd og dermed hjælpe hinanden med spil undervejs.
Spil er for børn både underholdning og leg. En iPad, en smartphone og lignende kan medbringes, og der kan spilles og underholdes hvor som helst og når som helst.
Hvad du som forælder skal være opmærksom på
Der er mange ting, som du kan være opmærksom på, når dit barn spiller eller sidder og underholder sig med en skærm. Især følgende kan være en overvejelse værd:
1) Hvordan har dit barn det med at spille? Fungerer det godt, eller er det ved at tage overhånd - har I dagligt konflikter, når der f.eks. skal slukkes for skærmen?
2) Er det dit eller dit barns behov, at barnet sidder med en skærm? Hvis I dagligt bruger skærmen som babysitter, fordi du skal lave noget praktisk, så kan det være en god idé at overveje, om I evt. kan lave nogle af disse ting sammen, i stedet for at være hver for sig.
3) Det man gør meget, bliver man god til. Hvis dit barn spiller violin flere timer dagligt, så bliver dit barn rigtig dygtig til at spille violin. Det samme gælder, hvis dit barn tegner, spiller fodbold - eller spiller på en iPad. Jo mere dit barn spiller, jo dygtigere bliver det til det. Og det er helt okay, at dit barn er god til at spille - men dit barn skal være god til rigtig mange ting - ikke kun "skærmteknik".
4) Når dit barn spiller, hvad går det så glip af? Problemet med skærm-underholdning er ikke så meget skærmen i sig selv, men derimod hvad dit barn kunne lave af andre ting. Dit barn har brug for at udvikle sig både motorisk, mentalt og socialt - det kræver samvær med andre, leg med andre, fysisk aktivitet og dermed brug af kroppen.
Hvornår skærmvanerne fylder for meget
Det kan være svært at vurdere, hvornår noget er passende, og hvornår det bliver for meget. Det kan også være meget individuelt fra barn til barn. Men du kan prøve at ...