I juni måned var jeg til et seminar, der handlede om "Børn med problemvrede". Det skønnes at ca. 10% af børn under 8 år, har problemer med at tackle vrede. Det at være vred er en naturlig følelse, men hos disse børn er reaktionen meget voldsom.
Hvad er problemvrede?
Børn med problemvrede bliver alt for hurtigt vrede over små bitte ting. De bliver vrede på en måde, hvor andre børn bliver bange for dem. Et barn med problemvrede har rigtig svært ved at styre sin vrede. Barnet kan blive meget vred dagligt eller flere gange ugentligt, og når barnet bliver vred, så sker det ofte hurtigt og ofte over små ting i hverdagen - barnet bliver vred på en måde, der ikke passer til barnets alder og det man normalt ville forvente.
Når man er forælder til et barn med problemvrede, så vil man ofte gå på listefødder, når barnet er glad og har det godt, fordi man næsten er bange for at gøre noget, der kan udløse et vredesudbrud hos barnet. Når barnet er vred, er det i en grad, der påvirker hele familien.
Et barn med problemvrede har hyppige og kraftige anfald af vrede over længere tid. Det vil sige gennem flere måneder. Der er altså ikke tale om at barnet i et par uger, virker til at være i dårligt humør, mangler overskud eller let bliver meget vred.
Hvorfor er problemvrede et problem?
Vi bliver vrede, når vi oplever at vores behov ikke bliver mødt, når vi oplever, at vi ikke bliver lyttet til - og at blive vred er en helt normal følelse. Vi bliver alle sammen, både børn og voksne, vrede en gang imellem, og det skal vi have lov til. Det skal være ligeså legalt at kunne blive vred, som at være glad.
Når vreden bliver et problem, så er det fordi barnet viser sin vrede på en måde, som kan gøre andre bange for barnet. Barnet bliver så vred, at andre måske begynder at trække sig fra barnet, andre børn vil ikke lege, vil ikke være sammen med barnet og det betyder at barnets relationer og mulighed for at danne relationer påvirkes.
Samtidig vil barnet, når andre trækker sig fra barnet, få en påvirket selvopfattelse. en opfattelse af at "ingen gider at lege med mig", "jeg er ikke god nok, som jeg er", "det ville være bedre, hvis jeg var ligesom de andre".. og det lave selvværd vil påvirke barnet fremover og blandt andet påvirke barnets evne til at indgå i fælleskaber og evne til at få nye venner.
Hvad skyldes problemvrede?
Problemvrede skyldes mange ting og man kan derfor ikke sige at èn bestemt ting er forklaringen på, hvorfor netop dette barn har problemer med problemvrede. Der vil ofte være tale om et samspil mellem forskellige faktorer, som spiller ind. Man skelner mellem mulige årsager i barnet og mulige årsager i miljøet.
Mulige årsager i barnet kan f.eks. være:
Barnet kan reagere med problemvrede, hvis det f.eks. er stresset, overstimuleret, får for lidt søvn, hvilket naturligt vil bidrage til manglende overskud og derfor kortere lunte.
Barnet kan reagere med problemvrede, fordi det har svært ved at tolke sociale situationer. Barnet har svært ved at forstå, hvad andre tænker og føler - og svært ved at forholde sig til egne følelser. Barnet har svært ved at aflæse og tolke andres signaler og mimik.
Barnet kan også reagerer med problemvrede, fordi det har udviklingsmæssige udfordringer som f.eks. ADHD, Tourettes syndrom, Autisme, OCD, sproglige vanskeligheder eller lignende.
Mulige årsager i miljøet kan f.eks. være:
Barnet kan reagere med problemvrede, fordi der i hverdagen er for mange stress-situationer. Det kan være skift og opbrud. Det at skulle flytte jævnligt, skifte institution, skole, finde nye venner, nye kammerater. Det kan være skilsmisse børn, som oplever det rigtig svært at skulle skifte mellem at bo hos henholdsvis mor og far.
Børn kan reagere med problemvrede, fordi de mangler hjælp til at tackle store følelser. Det er vigtigt, at vi som voksne er i stand til at rumme vores børn fra de er ganske små, at vi reagerer på deres signaler og behov på en hensigtsmæssig måde. At kunne rumme betyder, at vi kan holde ud, at barnet har det, som det har det, at vi ikke forsøger at lave det om, og at vi ikke tager det personligt.
Vi skal som voksne lære vores børn empati. Evnen til at sætte sig ind i, hvordan andre har det, hvad det jeg gør, gør ved andre. At fornemme når nogen er kede af det, hvad der gør en glad osv. er noget barnet lærer i samspil med andre børn og i samspil med os voksne. Vi kan ikke lære vores børn, hvordan de skal trøste en anden - det er noget barnet lærer af måden, vi som forældre er sammen med vores børn på.
Hvad kræver det af barnet at kunne styre sin vrede?
Det kræver udviklingsmæssigt meget af barnet at kunne styre sin vrede ...