Annonce

Annonce

Praktiske eksempler på, hvordan du undgår at bruge trusler i opdragelsen


6. april 2022


I sidste uge kunne I læse artiklen "Bruger du t​rusler i opdragelsen", og som opfølgning til denne kommer i dag flere eksempler på, hvad vi nogle gange kommer til at sige til vores børn, og hvad vi kan sige i stedet. 



En far har givet mig et rigtig godt eksempel. Efter at have læst artiklen var han begyndt at sige det, som alligevel skulle ske. Så i stedet for at sige "skynd dig så lidt, ellers kommer du af sted uden morgenmad", så formulerede han det nu positivt ved at sige "hvis du skynder dig med tøjet, så får du morgenmad". Der er ikke noget ekstra at lokke med, blot siges tingene positivt, så det hele glider meget lettere.



Her er 10 nye eksempler, som du kan lade dig inspirere af:



Eksempel 1: Det er sengetid, og der har allerede været en konflikt omkring tandbørstning og nattøj. Da Emma ikke går direkte fra badeværelset og ind i seng, men i stedet begynder at lege, så siger mor eller far utålmodigt: "Hvis du ikke vælger en bog nu, så får du ingen godnathistorie ..."



Sig i stedet: "Hvis du finder en bog nu, så kan vi nå at læse godnathistorie". Herved anerkender du, at Emma har lyst til at få læst historie, og selvom optakten har sat din tålmodighed på prøve, så er det fortsat vigtigt, at Emma får hjælp til at overgive sig til søvnen - hun får ikke nemmere ved at sove på "kommando", blot fordi hun har været "umulig".



Eksempel 2: William sidder og stikker til grøntsagerne, han er glad for kød og beder om en frikadelle mere. Det gentager sig ofte aften efter aften, og derfor siger du "Du skal spise dine grøntsager, ellers får du ikke mere kød ..."



Sig i stedet: "Hvis du spiser din kartoffel, så får du en frikadelle mere". Herved anerkender du Williams lyst til at få en frikadelle mere, og at han er glad for at spise kød, men du holder samtidig fast i, at det er godt også at spise lidt grøntsager. 



Eksempel 3: I er på besøg hos nogle venner, og Marie vil ikke med hjem. Du har sagt flere gange, at I skal køre, men hun leger med jeres venners børn og hygger sig godt, så hun overhører dig. Derfor siger du "Kom så! Vi skal hjem nu, hvis ikke du kommer nu, så kører vi uden dig!" 



Sig i stedet: "Det er rigtig ærligt, at vi skal hjem, når du leger så godt. Jeg kan godt se, at det er hyggeligt", så du anerkender, at Marie har det sjovt og naturligt hellere vil lege, end hun vil hjem. Sig også "Vi skal hjem nu - I kan lege igen en anden dag", så du holder fast i, at det er tid til at køre hjem, men samtidig betrygger hende i, at I vil mødes igen. Og brug aldrig trusler om at køre fra dit barn. Det vil gøre hende utryg og i tvivl om, hvorvidt hun kan stole på dig.



Eksempel 4: Du møder en god kollega i supermarkedet, og I falder i snak. Anton bliver utålmodig, begynder at hive dig i tøjet, gentager moar, moar, moar, begynder måske at kalde dig mindre pæne ord. Du har lovet ham, at I kunne gå ind i legetøjsbutikken på vej hjem. Du synes, det er pinligt, at han opfører sig sådan. Derfor siger du "Nu skal du holde op med at skabe dig, ellers går vi ikke ind og ser på legetøj"



Sig i stedet: "Jeg skal lige tale færdig med Birthe". Herved viser du, at du er i gang med at tale. Uddyb så: "Jeg ved godt, at jeg har lovet dig at gå i legetøjsbutikken". På den måde viser du ham, at du ved, hvorfor han reagerer, som han gør, og at du ikke har glemt ham. 



Eksempel 5: Amalie skal i børnehave, og morgenen starter dårligt. I har en legeaftale med Viktoria, som skal med hjem og lege om eftermiddagen og Amalie har glædet sig til dagen, men da morgenen kommer, vil hun ikke af sted, børnehaven er dum, det hele er dumt - også dig "dumme far!". Du siger "Du skal i børnehave, det skal alle børn, der er ikke noget at diskutere! Og hvis ikke du kommer i børnehave, så kan du jo ikke lege med Viktoria", du siger måske også "du skal ikke kalde mig dum! Der er ingen, der er dumme her!"



Sig i stedet: "Jeg kan godt forstå, du ikke altid vil i børnehave, sådan har jeg det også nogle gange, så vil jeg ikke på arbejde." På den måde anerkender du, at Amalie nogle gange bare har lyst til at være derhjemme. Sig også "kan du huske, at vi har lavet en aftale med Viktoria i dag, så når jeg henter dig, så tager jeg både dig og Viktoria med hjem, og vi skal ...


Annonce

... hygge os". På den måde hjælper du Amalie med at huske, at i dag er en ganske særlig dag, og der er noget at se frem til. Gå ikke ind i diskussionen om, hvorvidt du eller andre er dumme - det er ikke fordi Amalie synes, du er dum, det er hele situationen, som er svær for hende at tackle, og det ord hun kan komme i tanke om og finde ud af at bruge er "dum" - og vi kan alle sammen have dumme dage.



Eksempel 6: Christian er svær at have med op at handle. Hver gang han ser noget, så vil han have det. "Må jeg få den?" siger han til næsten alt, I går forbi, og de gange hvor du har sagt ja, og han har fået en ting ned i vognen, så går der kun få minutter, inden han igen siger "må jeg også få den?". Derfor svarer du: "Man kan ikke få alt, hvad man peger på, og nu skal du holde op med at plage!"



Sig i stedet: "Du ønsker dig rigtig mange ting, det er godt. Vi kan skrive det ned, så har du noget at ønske dig til jul eller fødselsdag." Herved anerkender du, at dit Christian nogle gange ser mange fine og spændende ting, som han naturligt gerne vil have. Samtidig forklarer du ham, at nogle ting er man nødt til at ønske sig.



Eksempel 7: Katrine vil ikke have jakke på. Det er et tilbagevendende problem, hver gang I skal ud af døren; så er der konflikter omkring jakken. Derfor siger du "Hvis ikke du tager den jakke på NU, så dør du af kulde!"



Sig i stedet: "Skal jeg hjælpe dig med jakken, så vi kan komme af sted?" Måske har Katrine brug for, at du ikke kræver, at hun er selvhjulpen lige netop her. Vær også opmærksom på, at konflikten om jakken måske handler om noget helt andet, - at hun f.eks. har svært ved at skifte situation, - det er svært at skulle ud af døren. Nogle gange reagerer børn med den samme konflikt om noget praktisk, hvor der ligger svære følelser bag. Se det, fornem det og vælg dine konflikter med omhu. Og giv ikke trusler som "det dør du af", hvis ikke det er rigtigt. 



Eksempel 8: Simon er ofte ked af det, når han skal i seng. Han har brug for, at mor eller far bruger tid ved sengekanten, og han græder, så snart de forlader værelset. Putningen er svær for både forældre og for Simon. En aften vil Simon gerne se lidt ekstra fjernsyn, og mor og far siger "Okay, så får du lov til at se fjernsyn, men så skal du heller ikke græde, når du skal i seng ...!"



Sig slet ikke sådanne sætninger, hold tingene adskilt. At Simon får lov til at se fjernsyn, har intet at gøre med sengetid. Simon kan stadig have brug for sine forældres hjælp, når han skal overgive sig til søvnen, uanset om han har fået lov til at se TV eller ej.



Eksempel 9: Emilie spiser meget lidt. Hver aften sidder hun og stikker til maden, og der glider ikke ret meget ned. Hendes forældre er bekymrede, fordi hun er så småtspisende, og de er trætte af at smide den mad ud, som hun levner på sin tallerken. Derfor siger de "Du skal spise op, - der er børn i Afrika, som sulter ..."



Sig i stedet: "Kan du ikke spise mere, det er okay. Næste gang får du lidt mindre på tallerkenen, så kan det være, at du kan spise det hele." Emilies naturlige fornemmelse for sult og mæthed bør respekteres, og børn skal derfor ikke tvinges til at spise op. Derfor er det også vigtigt at lytte til, når Emilie siger, at hun er sulten og så tilbyde hende mad der - også selvom det måske er en halv time før aftensmaden serveres, eller lige inden hun skal i seng. 



Eksempel 10: Mikkel elsker søde sager, men grøntsager, rugbrød og fuldkornspasta er ikke altid lige sagen. Mikkels forældre ved godt, at det er vigtigt, at han spiser sundt, og derfor lokker de med "Hvis du spiser dine grøntsager, så får du is bagefter ..."



Sig slet ikke sådanne sætninger. Det er med til at inddele maden i klasser - det sunde og dårlige - over for det usunde og lækre.

Det er vigtigt at anerkende, at Mikkel naturligt godt kan lide visse fødevarer bedre end andre, men samtidig give ham en læring om, at sund mad også smager godt. Det lærer han bl.a. ved at være med til at lave mad, deltage i borddækningen og ved at opleve, at det at spise er noget vi prioriterer og hygger os med.



Håber at disse 10 eksempler giver lidt inspiration og hjælper videre på vej. Derudover vil jeg også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn":)



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland


Annonce