Svar: Sprog - skelne mellem lyde og ord
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Hvor er det bare dejligt at høre, at det går så godt med din datter, hendes interesse for andre og jeres indbyrdes kontakt! Det er virkelig dejligt. Du har gjort en kæmpe indsats, og det har gjort en kæmpe forskel :)
Det er helt naturligt, at din datter endnu ikke siger så mange ord. Hun har haft rigtig mange øreproblemer, gentagende kraftige mellemørebetændelser på begge ører, drænanlæggelse mm. og det er først fra ca. april måned, at hendes hørelse nok rigtigt har fungeret - og hen over sommeren har hendes sprog så også virkelig taget fart.
Det er ikke helt simpelt at bestemme, hvornår en lyd er et ord eller en lyd, og det er der ikke noget entydigt svar på. Det kommer helt an på situationen, konteksten og antallet af gange lyden/ordet bruges.
Som udgangspunkt er det vigtigste ikke, om det er et korrekt ord. Det vigtigste er, at du betragter det som et korrekt ord og ikke en lyd. Det er vigtigt, at du responderer på det, som et korrekt ord, da det er den eneste måde, hvor på din datter ved, at hun har "produceret noget nyttigt".
Når hun f.eks. siger "vov", "nai" eller "hej", så skal du tage udgangspunkt i, at hun kan sige disse ord, vise hende, at du forstår, hvad hun siger. Og du må også meget gerne lægge vægt på dette eller disse ord det næste stykke tid frem. Så når du nu har hørt din datter f.eks. sige "hej" til din søster, så skal du sige "hej" til din datter det næste stykke tid, bruge ordet "hej" i hverdagen og f.eks. også sammen med hende sige "hej hej" til andre - så hun hører, at dette ord er rigtigt, så hun føler sig ...
... forstået, og så hun også oplever, at det er et ord, som hun kan bruge.
Hvis hun siger en lyd, der for dig kan tolkes som et ord, så er det vigtigt, at du netop laver denne fortolkning og gentager det korrekte ord, så hun hører, hvordan det skal lyde og på den måde også udvider hendes ordforråd.
Et eksempel kan f.eks. også være, at hun får et glas mælk og siger "mmm" eller "mæ". Så fortolker du, at hun forsøger at sige ordet mælk, derfor gentager du "mælk", eller siger f.eks. "ja det er dejlig mælk", så hun hører ordet rigtigt, og du udvider på den måde hendes ordforråd. Du gentager ordet, du siger det i en sammenhæng, uden at du retter på hende. Du viser hende, at du forstår, hvad hun siger, og du motiverer hende på den måde til at forsøge at sige ordet igen. På den måde får hun også lyst til at prøve at sige flere ord.
Nøgleordene her kan være: Fortolk, udvid, gentag :)
Du skal derfor ikke skelne så meget mellem, hvorvidt det er en lyd eller et ord, men i stedet holde øje med/eller være på udkik efter alle de lyde, som din datter producerer. Du skal give hende tid til at svare og så skal du lytte til, hvad hun siger og respondere på alle de lyde, hun laver, som var det et sprog, hvor du forstår det hele og så svare ud fra dette. Så sal du igen være opmærksom, give hende pauser til at svare dig, lytte og igen respondere med forståelse. Ved en hvilken som helst lyd, din datter laver, skal du på den måde forære hende sproget og sætte ord på alt det, som hun ikke selv kan.
Man kalder det for at UGLe - det står for hold Udkik, Giv tid, Lyt. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Vent ikke til din baby har fået rød numse
- brug Olívy fra første bleskift
Hud der konstant udsættes for fugt, varme, friktion og syre fra urin og afføring, bliver nemt rød og irriteret. Det gør ondt på barnet, og kan påvirke den helt basale trivsel - herunder søvn og spisemønster. Med Olívy baby care – diaper change kan du ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.
Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Toårig dreng og sproglig støtte
Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...
5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...
2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....
Viden om børn:
Nysgerrighed børn
At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.
Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...
Øjenbetændelse
Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.
Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.
Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.