Svar: Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

4. januar 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Marlene

Tak for dit brev :)

Hvor lang tid der går, før man får sin menstruation igen efter fødslen, kan variere betydeligt. Mange kvinder oplever, at deres menstruation først kommer, når de stopper med at amme, eller når de trapper så meget ned, at de f.eks. kun ammer 2-3 gange i døgnet, da amning ofte forsinker genoptagelsen af menstruationscyklussen.

Da du ammer, så er det derfor helt normalt, at du stadig ikke har fået din menstruation, selvom lillebror nu nærmer sig 6 månedersalderen - og selvom du er begyndt at give skemad. Hvis du ikke ammede, så ville din menstruation kunne vende tilbage inden for få uger eller måneder efter fødslen - hvis man giver modermælkserstatning vil menstruationen ofte komme tidligere, end hvis man ammer - der er dog ingen ...

Annonce

... faste regler for, hvornår menstruationen vender tilbage.

Derfor anbefales det også, at man bruger prævention, selvom menstruationen ikke er vendt tilbage efter en fødsel. Med mindre, naturligvis, at man ønsker at blive gravid igen;) Hvis man f.eks. har en 28 dages menstruationscyklus, så vil ægløsningen ligge omkring dag 14. Det betyder, at man kan have ægløsning og dermed blive gravid ca. 14 dage, før menstruationen kommer - og dermed kan man blive gravid før den første menstruation efter fødslen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er derfor rigtig fint, at du har taget en graviditetstest, hvis du mistænker, at du kunne være gravid:) Men det er som sagt helt normalt, at menstruationen endnu ikke er vendt tilbage.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor