Svar: Tænder vokser langsomt

16. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Mor til H

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælketænder:)

Der er en del forskel på, hvornår mælketænderne bryder frem. Nogle børn får deres mælketænder i 4 måneders alderen, andre får de første tænder, når de er fyldt et år, og der behøver ikke være noget underliggende problem i dette - der er bare naturligt individuelle variationer:)

Der er sandsynligvis noget genetik, som spiller ind. Hvis forældre har fået tænder tidligt/eller sent, så kan det også være tilfældet hos deres børn.

Børn, der er født for tidligt, kan også nogle gange have lidt forsinket tandudvikling, og der er så vidt jeg ved også en tendens til, at piger får lidt tidligere tænder end drenge.

Ernæring og f.eks. d-vitamin kan påvirke tandudvikling, men det tænker jeg ikke er et problem i Danmark, hvor ...

Annonce

... alle børn jo generelt får mælk (modermælk eller modermælkserstatning) det først år og derudover tilbydes en sund og varieret kost. Og D-vitamin tilbydes alle børn dagligt fra de er 14 dage gamle...

Jeg har ikke hørt om mælketænder, der sidder fast og ikke vil bryde igennem på et eller andet tidspunkt, men jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan forekomme:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan se at man i den kommune, hvor du bor, tilbyder første tandlægebesøg til børn omkring 18 måneder. Hvis du ikke har modtaget en indkaldelse, så vil jeg foreslå dig, at du kontakter børnetandplejen og beder om at få en tid til H. Det er naturligt tandlægen, som er bedst til at vurdere hans mælketænder og om de bryder frem, som man vil forvente:)

Dejligt, at han ikke umiddelbart virker plaget af tandfrembrud:)

God weekend til jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!