At baske med hænderne - hand-flapping

12. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

At baske med hænderne - hand-flapping

Kære Helen

Jeg kan jo læse mig til, at du får en del spørgsmål angående autisme og børn i min søns alder... Måske har det noget at gøre med de videoer med 'symptomer på autisme', som man kan se på sociale medier fra forældre til børn med autisme, jeg har i hvert fald set en del og kender flere mødre, som er blevet lidt bekymrede af dem. Et af de symptomer de altid viser i videoerne er at baske med hænderne - 'hand-flapping'.

Jeg er egentlig ikke bekymret for H's udvikling generelt, men han gør altså det med at baske med hænderne, og jeg kan ikke helt gennemskue når jeg læser om det, om det egentlig har noget at sige i sig selv i den her alder, når de ikke har andre 'symptomer'?

Jeg kender godt til autisme, fordi vi har det i familien, og jeg synes ikke H har nogen symptomer på det overhovedet. Han virker til at udvikle sig fuldstændig som forventet af børn på hans alder. Han er ikke sansemæssigt overfølsom på nogen måde, og han er heller ikke udadreagerende, han er god til at spise og til at sove, han er ...

Annonce

... faktisk ret udadvendt og meget interesseret i andre børn og voksne, og er godt med sprogligt, og han er god til at gøre opmærksom på sine behov. Han kan lide de samme ting og lege, som de andre børn. Jeg tænker måske lidt, at hvis han havde autisme, havde vi nok lagt mærke til det nu. Vi har selvfølgelig tænkt over det, fordi det er i familien, men det er som sådan ikke noget, jeg bekymrer mig om til hverdag.

Men altså, han har det med at baske med hænderne, når han bliver ivrig. Det er slet ikke hele tiden, men jeg ser det f.eks. når han er færdig med at spise og bliver urolig ved bordet, eller når der sker noget vildt og sjovt som f.eks. når vi spiller bold, så basker han vildt med armene i 'forventning' over at jeg skal kaste den tilbage til ham. Så det er mest, når han er ivrig og lidt overgearet. Han kan også nogengange bare gøre det for sjov, tror jeg, altså hvor han er helt bevidst om det.

Så nu vil jeg gerne vide fra dig, betyder det mon noget at børn i hans alder stadig gør det?

Med venlig hilsen
Mor til H.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor