Meget træt i vuggestuen

31. oktober 2023

Kategori:
Alder:
2 år

Meget træt i vuggestuen

Hej Helen.

Min datter på snart 2 år blev d. 18/9 pga flytning kørt ind i sin nye vuggstue. Hun accepterede det nye sted fra allerede første dag og virker til at stortrives. Vuggestuen fortæller hende frem som en glad pige, der elsker at udforske hele huset.

De sidste uger har hun dog udvist træthed allerede ved 10-tiden, hvorfor de putter hende. De siger, at hun gaber og søger sin sut og bamse. Når hun så har sovet, er hun igen den glade pige, der bare er klar. De ser ingen tegn på, at hun mistrives.

Hendes nye mønster bekymrer mig. Jeg har jo tidligere været bekymret for om hun kunne have autisme. Mon hun ...

Annonce

... er overstimuleret i vuggestuen? Hun sover godt om natten, men måske er det alligevel indimellem “for meget” for hende derhenne?
Dog siger pædagogerne, at hun trives. Ville hun ikke være med ked af det, hvis hun havde autisme og mistrives, og det hele derfor var for meget? Hun er en meget glad - men også en bestemt pige.

Kan hendes træthed have noget at gøre med, at verden har åbnet sig for hende? Hun er meget optaget af sine omgivelser, og der kommer mere og mere sprog på hende. Hun synger, danser og laver fagter.

Herhjemme kan hun godt holde sig vågen til 11:30.

Hvad mener du?

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.