Bad og bodylotion

5. november 2021

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Bad og bodylotion

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål vedrørende bad og bodylotion til småbørn.

Oscar er nu 13 måneder, og han har det simpelthen så godt og er noget af det skønneste. Han er smilende, udadvendt, nysgerrig, rolig, og ja, bare helt igennem dejlig. Han stortrives i vuggestuen, og vi har i det hele taget bare rigtig mange sjove stunder i hverdagen - lige for tiden er hittet at køre i tog, lege med visne blade og lege med alt, hvad der kan snurre rundt. Det er skønt!

Nu til mit spørgsmål ... Jeg er i tvivl om, hvor ofte jeg skal give ham et bad. Han har tendens til at få lidt tør hud, og jeg har hørt, at det kan blive værre af, hvis småbørn kommer ofte i bad. Men hvor ofte taler vi om?
Som regel kommer han i bad cirka hver anden/tredje dag, og selvfølgelig altid hvis han trænger. Jeg putter babyolie i badevandet, og vasker hud og hår med babysæbe/shampoo.

Jeg ...

Annonce

... vil også gerne vide, hvad dine tanker er omkring brug af creme til børn. Jeg smører ham indimellem med babylotion (astma-allergi-mærket og uden parfume). Hvor ofte tænker du, at små børn skal smøres med creme, og er der nogen specielle cremer, du kan anbefale, som er særligt gode? Jeg er også her i tvivl om, hvor ofte jeg bør smøre ham, når nu han har tendens til tør hud. Han skal jo ikke have tør hud, men på den anden side vil jeg ikke udsætte hans hud for noget, som ikke er nødvendigt.

Og ja, endnu engang bare tak for al din hjælp. Det har virkelig gjort en kæmpe forskel for vores liv, specielt i begyndelsen, hvor Oscar havde det så svært med kolik mm. At vi har det så dejligt nu, havde jeg slet ikke turdet håbe på dengang. Der er simpelthen intet bedre end at være mor. Så stort tak for, at du har været med til, at vi er nået hertil.

Kærlig hilsen
Oscars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre