Høreværn til børnehaveopstart?

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Høreværn til børnehaveopstart?

Hej Helen

Min dreng er lydsensitiv , eller bare sensitiv i det hele taget, og skal starte i børnehave.

Han er bange for steder med mange børn. Legepladser, Zoo, biblioteket osv. som vi forsøger at frekventere så han kan vænne sig til det. Jeg tror det primært handler om larmen. På den Blå Planet i går render to drenge rundt i spiseområdet. Jeg synes ikke det var slemt, men min dreng kunne slet ikke koncentrere sig og var tydeligt ukomfortabel “de larmer” “de skal ikke lege”.

Set udefra er han jo et drømmebarn, der siger “tak for mad”, “undskyld må jeg komme forbi” osv uden vi nogensinde har bedt ham gøre det. Men vi er meget bekymrede for hans mulighed for en god barndom i de danske ...

Annonce

... institutioner.

Jeg er blevet foreslået høreværn til børnehaveopstart. Men jeg er bange for at det bliver for selv-stigmatiserende og skaber mulighed for at skille sig negativt ud ift de større børn. Han er nok lidt i forvejen et klassisk mobbeoffer, fordi han er så stille, ordentlig og desværre også bange for alting.

PS vi har mistænke om sanseintegrationsudfordring på morrorefleksen. Løsningen skulle være leg med dreje rundt, koldbøtter, gynge, rutsje, hovedet ned. Men han nægter med et rungende nej, så det har meget lange udsigter. Jeg tror nok ikke vi lykkes med at få løst det.

PPS vi er i dialog med kommunen ift valg af børnehave og mulighederne er få. Vi overvejer hjemmepasning og udskyde opstart i tre måneder.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.