Svar: Hun vågner meget tidligt om morgenen - 11 mdr.
14. juni 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Dejligt at høre at Milla nu begynder at kunne undvære sin formiddagslur og sover en længere middagslur - det lyder som om at det er den rigtige rytme for hende :o)
Det er også super fint at I tilbyder hende en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke er sulten og behøver mad om natten. Og så er det rigtig godt og dejligt at I kan mærke en bedring efter dræn og ingen mælkeprodukter, super. Altsammen altså i den rigtige retning:o)
Det er nogle rigtigt gode overvejelser du har og jeg giver dig fuldstændig ret i at Milla sandsynligvis vågner af vane, når hun vågner for at søge brystet og ikke fordi hun egentlig behøver amningen på det tidspunkt. Jeg synes derfor det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at springe den tidlige morgenamning over. Hun kan i stedet tilbydes vand men du skal ikke tilbyde hende andet - ikke noget med banan, mælk eller lignende på det tidspunkt, for så vil hun naturligt begynde at vågne fordi hun er sulten og det er jo den forkerte vej at gå ... Derfor så vidt muligt ingen ting og hvis ikke dette dur, så kan hun tilbydes en tår vand af en kop :o)
Måske kan far tage over, putte med hende og forsøge at få hende til at sove igen ...
I skal naturligvis være opmærksomme på hendes samlede søvnbehov og at hendes middagslur ikke bliver så lang at den æder af nattesøvnen. I skal regne med at hun har behov for at sove gennemsnitligt 13 timer i døgnet. Sover hun 2-3 timer om dagen, så vil hendes nattesøvn vare ca 10-11 timer. Dette er gennemsnitligt og nogle sover mere andre lidt mindre.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske