Svar: Mælkeerstatning, forstoppelse og søvn
14. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at jeres dreng reagerer meget på mælken han får og et eller andet sted kan man jo godt forstå det, når han tilbydes 3 forskellige slags mælk (modermælk, allomin og nan) - det kan godt være at det er for meget for hans tarmsystem. Nogle børn klarer det fint og andre gør desværre ikke ...
Da jeg har en del svartid i øjeblikket på grund af strejken, så kan det godt være at I allerede har ændret lidt på det hele igen ... man skal i forbindelse med skift af erstatning naturligvis overveje hvor meget og hvor tit man skifter, da det i sig selv kan give problemer, men igen - skifter man så til noget der fungerer så er det jo godt.
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng trives bedst med Nan og ulempen her er at han så får problemer med forstoppelse. Dette taler jo for at forsøge med Nan H.A. men om det hjælper kan jeg jo ikke garantere. Laktulose skal bibeholdes og I skal sætte dosis op, så afføringskonsistensen er grødet og let at komme af med. Hvis han har afføring en gang i døgnet og den er grødet og fin at komme af med og han i øvrigt virker til at trives, så er mængden af laktulose fint - men ellers må I regulere lidt op og ned efter behov.
Min tanke er at det måske vil være rart for ham kun at få brystmælk og så Nan H.A. I skal tænke på at han i takt med at han bliver ældre jo også skal have skemad på et tidspunkt og det bliver pludselig rigtig meget forskelligt, han så skal have ned i den mave - hvis han samtidig har lidt umodne tarme ...
At afføringen er blevet lidt mere grøn kan skyldes jernet i erstatningen og det er helt normalt. Det er ofte sådan at børn der får flaske med mme, har lidt mere grønlige afføringer end børn der udelukkende får modermælk.
Det er dejligt at jeres søn er begyndt at kunne sove lidt mere sammenhængende om dagen men I skal naturligvis medtænke at han ikke sover så meget i dagtimerne at han ikke sover om natten.
I kan med den alder han har godt begynde at indføre lidt mere faste putteritualer og have lidt rutine for dagen. Han har en alder nu, hvor han har brug for at der skal ske noget i hans vågne timer og du må gerne tage ud med ham. Han kan trilles i barnevognen eller sidde i en bæresele og kigge på verden. Han har brug for at blive bevæget og bruge sig selv fysisk, trille med ham, kilde ham, tumle lidt rundt med ham osv. Så du skal medtænke at han i dagligdagen skal stimuleres både fysisk og mentalt, for også at sove bedre og for at I får en god rytme. Det er vigtig med en god dag for nattesøvnen - tingene hænger jo sammen.
Selvom jeg altid er lidt tilbageholdende med at lave planer for børn på kun 3 måneder, så kommer der alligevel et lille forslag her:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Står op og dagen begynder, pusle, lege, evt. et bad. Prøv at trække tiden lidt inden du putter ham igen.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30-10. Trilles en tur i barnevognen. Sover måske 1½ times tid.
Tumler, leger, bruger sig selv fysisk.
Frokost 12.30-13: Flaske igen og puttes til middagslur, du kan trille en tur op at handle eller hvad du nu skal. Sover et par timer
Eftermiddag 16-17: Får flaske igen og leger, tumler, far kommer hjem ...
Sen eftermiddag/tidlig aften: Sover sin 3 lur og alt efter hvor sent denne ligger, så påvirker den naturligvis tidspunktet for putning om aftenen.
Aften: Kommer i bad, pludrer, leger, får flaske osv. efter behov. Det er meget normalt at børn i denne alder sover sidste lur så sent at de er vågne om aftenen. Det betyder at han måske først er putteklar kl. 21-22 og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre, sover anderledes om dagen, får anden mad osv. osv.
Nat: Flaske efter behov.
I skal regne med at han i løbet af dagen vil have behov for at sove måske 5 timer og om natten vil sove ca 10, naturligvis afbrudt af mad, altså sammenlagt ca 15 timer i døgnet.
Jeg håber dette kan hjælpe jer lidt videre på vej og give jer en idé om hvordan I får skabt lidt mere ro både dag og nat ... :o) Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske