Svar: Spiser ingenting
13. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Grøn allomin er et fuldgyldigt produkt og det betyder at din dreng kan leve udelukkende af dette. Du fortæller at du enkelte gange har oplevet at han kan spise en del af det og at hans mave derefter går i gang - han har rigtig meget afføring og det kommer i løbet af ingen tid.
Jeg kan fornemme at du føler det går så stærkt at han ikke optager næringen fra mælken, hvis det ligesom bare kører igennem systemet, men sådan tror jeg faktisk ikke du skal tænke. Jeg tror faktisk det måske vil være rart for ham at der sættes lidt mere gang i maven, fordi det netop giver plads til mere mælk.
Mit forslag er derfor at du forsøger at tilbyde mere grøn allomin end du gør i øjeblikket. Det er forskelligt hvordan familierne gør, hvad der virker bedst. Nogle børn lever udelukkende af grøn allomin, andre børn får et par flaske i løbet af døgnet og nogle familier gør også det at de blander ½ af hver - altså så en flaske består af f.eks. 100ml grøn allomin og 100ml af anden erstatning ...
Derudover tænker jeg at han jo tager godt på, så han mangler ikke mad. Det er naturligvis godt, hvis han kan lære at spise lidt større mængder af gangen og få lidt pauser ind imellem, men da han samtidig også har lidt gylpetendens, så er de små hyppige måltider jo også hensigtsmæssige. Derudover tænker jeg at det vil hjælpe, når han bliver så gammel at han kan begynde at få lidt skemad.
Det vil ofte være sådan at børn, når de starter med skemad, ved siden af vil indtage samme mængde på flaske, som hidtil. Det betyder at han stille og roligt vil begynde at vende sig til at have en større mængde i maven af gangen og når du starter med lidt grød og følger efter med samme mængde mælk, så vil han naturligt få lidt ekstra og forhåbentlig vil der så gå lidt tid inden han så atter skal have mad ...
Tiden vil således også arbejde lidt for jer:o)
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske