Svar: Det er kun far, som dur
13. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Henriette
Det er helt naturligt at børn i perioder vil foretrække den ene forældre fremfor den anden. Periodernes længde kan variere og man skal i princippet ikke gøre for stort et nummer ud af det. Hvis far er bedst til at putte i øjeblikket, så lad far gør dette.
Det vil så være en rigtig god idé at du og din datter laver noget andet sammen i løbet af dagen, så du fortsat føler at I har noget sammen og at hun også kan bruge dig. Det lyder jo umiddelbart som om at opgaverne hos jer er meget opdelte - du tager dig af den ældste og far af jeres datter. Måske kunne I forsøge at 'bytte lidt' så begge børn oplever at få den modsatte forældre lidt mere.
Det er altid rigtig hårdt at være den forældre der bliver afvist - eller den som føler sig afvist og som mor vil du naturligvis tænke om det er noget du har gjort, om du har gjort noget forkert, skulle have handlet anderledes osv.
Der kan naturligvis godt lægge noget dybere til grund for at jeres datter søger sin far - måske har du i en periode haft det svært, haft svært ved at knytte dig til hende i starten, måske har far gennem de første måneder af hendes liv, været den der har fungeret mest som primær omsorgsperson af forskellige årsager og det vil naturligt spille ind på situationen nu. Jeg kender jo ikke jeres baggrund og historie .. men hvis dette ikke er tilfældet, så vil jeg sige at der her er tale om en fase, som I skal igennem og at I må forsøge at bytte roller - så du også kommer lidt mere på banan i forhold til jeres datter og far i forhold til sønnike.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker kan bruges:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske