Svar: For tidligt født og skemad
13. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Det anbefales normalt at man til for tidligt fødte børn starter på det tidspunkt som ligger mellem deres biologiske alder og terminsalder - når man er født 5 uger for tidligt således en forskydning på 2½ uge.
Du fortæller at din dreng aldrig har haft let ved at spise og det lyder som om at han ofte vægrer sig mod flasken. Jeg ved fra et tidligere brev, at han også har haft svært ved at tage nok på og derfor synes jeg det lyder som en rigtig god idé at du begynder med lidt skemad nu.
Jeg vil anbefale at I starter meget forsigtigt ud med lidt grød og giver ham 4-5 tsk. i begyndelsen og stille og roligt så øger ham i indtag. Når han begynder at kunne spise en lille dl. så giver du ham to gange dagligt - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Han skal have vand sammen med sin skemad og fortsat have sine flasker ved siden af.
Du skal sikre dig at hans mave fortsat bliver holdt igang. Det vil derfor være godt både at give grød og mos, brug også gerne frugtmos som topping på grøden, evt. sveskemos. Ved siden af dette kan det være relevant at give ham laktulose. Det er meget vigtigt at hans mave fungerer ellers kan det meget vel være det, der gør at han generelt vægrer sig mod at spise store mængder mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre. Det kan være en fordel at give flasken imens han mere eller mindre sover fordi han så spiser lidt mere ..
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Frugtmos kan være æble, pære eller sveskemos. Hold igen med banan. Køb frugtmos på glas eller lav det evt. selv. Det er bedst at give ham kogt mos endnu.
Puttes til middagslur kl. ca 13. Du kan forsøge med flaske her, ellers springe over og satse på at han bliver mæt og tilfreds med grød og vand og indtager mere mælk på andet tidspunkt.
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme
Powernapper sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos. Du kan købe mos på glas eller du kan lave det selv. Det er fint at starte med f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme. Igen forsøge at tilbyde imens han sover, da han så vil spise lidt mere.
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe jer lidt videre. Det er som sagt en rigtig god idé at I får lidt skemad i jeres dreng og kommer lidt væk fra 'det gedemarked' - den frustration som flasken giver jer alle i øjeblikket.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske