Svar: Fedtstof i skemad
13. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mille
Hvis du laver grød eller mos udelukkende på modermælkserstatning så behøver du ikke bruge fedtstof, men hvis du f.eks. koger lidt mos og bruger kogevandet til at at blende det med og så tilsidst kommer ½ dl. mme i for at gøre mosen mere lind, så skal du tilsætte en tsk. ekstra fedtstof.
Det er generelt vigtigt at energiberige barnets mad. Små børn vokser rigtig meget det første år, både i længde og vægt og samtidig så bruger de utrolig meget energi, når de øver sig i at trille omkring, tage fat i ting, koordinere deres bevægelser osv. Hvis man ikke energiberiger deres mad, så ville de skulle spise enorme mængder grød og mos, mængder så store, at de slet ikke ville kunne rumme det i deres små maver.
Samtidig har små børn brug for ekstra fedt, det er vigtigt med fedt til hjernen. Det er blandt andet også derfor man anbefaler at børn fra 6 måneders alderen bliver introduceret for forskelige typer fisk i deres grøntsagsmos. Fisk indeholder mange vigtige fedtstoffer.
Det anbefales at den teskefuld fedtstof, der tilsættes i hjemmelavet grød og mos til spædbørn, fortrinsvis er vegetabilsk fedtstof. Altså ikke kun, men fortrinsvis. Det vil være rigtig godt at skifter imellem de forskellige typer fedt, hvor du f.eks. bruger lidt smør, kærgården, bakkedal eller lignende i grøden, men bruger lidt olie af forskellig slags i grøntsagsmosen.
Min umiddelbare tanke er at du alt andet lige vil kunne variere både smag og fedtindhold mere, hvis du laver grøden sådan at du kommer fedtstof i selv. Men du må også gerne lave det fuldt ud på modermælkserstatning. Gør det du synes virker bedst for jer.
Håber dette er svar nok ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske