Svar: Vil pludselig ikke sove i egen seng og renlighed
12. juni 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Nicolajs mor
Mange børn i Nicolajs alder vægrer sig mod at sove og sover uroligt. De kan vågne op om natten, være grædende og ulykkelige og det er tydeligt at de drømmer. Drømmene kan virke næsten mareridt agtige og det hænger sammen med den udvikling og begyndende farefornemmelse de har i netop den alder.
At Nicolaj således pludselig virker lidt utryg og bange, når han skal sove er helt normalt for hans alder og det er meget vigtigt at I betrygger ham i det. Samtidig skal I også medtænke at børn i den alder har brug for sikkerhed for at man er der, at man ikke forlader dem og at de trygt kan komme til en - netop fordi verden pludselig virker så stor og farlig, så har de ekstra behov for at føle denne sikkerhed.
Nogle børn begynder derfor i denne alder at klatre ud af deres tremmeseng, de bliver paniske hvis døren lukkes og slukkes lyset er det helt galt. Derfor er det utrolig vigtigt at I gør ham tryg ved sit sovested. I kan overveje om det er ved at være tiden, hvor han skal have en seng uden tremmer og så skal I medtænke at døren til værelset gerne må stå åben og at en lille natlampe kan være tryghedsgivende - så kan han orientere sig og ved hvor døren er så han kan komme ud.
I forbindelse med at døren til værelset står åben, så må man aldrig bruge dette som et middel til at få barnet til at blive i sengen. Man må derfor aldrig sige "hvis du ikke bliver i din seng, så lukker jeg døren". Det vil gøre barnet bange og utryg og sengen forbindes ikke med noget rart. Det skal derimod give barnet tryghed "døren er åben og jeg er lige uden for, du kan sagtens høre mig og jeg kigger ind til dig igen lige om lidt".
Derudover synes jeg at I skal tilbyde ham en godnathistorie, det at sætte sig hos barnet og læse højt af en bog er en rigtig god idé. Her kan man godt sige til ham at han skal lægge sig ned imens man læser og på den måde stille lidt krav og at han jo skal sove og ikke lege. Men at ligge og lytte, mærke roen komme over sig og fornemme at mor eller far sidder der hos en - det er guld værd. Og det er langt at foretrække at bruge 15 minutter på denne måde og han så lægger sig til at sove i stedet for at der går timer, hvor han er ked af det og falder i søvn urolig og ked.
Hvis han falder i søvn trygt og roligt i sin seng, så vil han også lettere kunne sove mere sammenhængende. At han vågner og er ked af det, bliver altså værre af at han er ked af det når han skal falde i søvn.
At sige at han er tørstig er jo en måde at holde på jer på, derfor synes jeg I skal møde ham ved at være der, være fysisk tilstede i værelset, ved siden af ham og læse en god historie.
Med hensyn til renlighed, så lyder det jo som om at han faktisk er ret godt med, når han allerede er begyndt at sige til inden der kommer noget. Derfor synes jeg ikke at du skal ignorere det. Hvis han selv giver udtryk for at det kunne være interessant at sidde på en potte, så køb en. Hav den på badeværelset og kommer han så og siger at han skal "puha" så vis ham potten og se hvad han siger til at sidde der. Vil han og går det fint, så er det dejligt, men siger han nej så skal det også respekteres.
Man skal aldrig pace børn men man må meget gerne støtte dem i den udvikling de er i gang med og nogle børn bliver jo renlige tidligt. I skal dog være forberedte på at mange børn netop i jeres drengs alder har en periode, hvor de ofte virker meget klar og parate, men det handler mere om en begyndende interesse for sig selv og hvordan kroppen hænger sammen, forskel på dreng og pige osv. end det handler om egentlig parathed til renlighed.
Men da han melder så klart ud så prøv og er det så kun en periode og han mister interessen igen, så er det så sådan det er:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske