Svar: Vil ikke have grød og virker uoplagt
10. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Der kan være mange ting som spiller ind på din datters lyst til skemad og hendes uoplagthed generelt. Hendes lyst til mad afhænger naturligt af hvornår hun tilbydes mad i forhold til mælk og hvor meget mælk hun indtager. Det handler meget om at finde det rigtige tidspunkt og hjælpe hende til at holde koncentrationen derom.
Det kan heller ikke afvises at hun er ved at få en tand og derfor har lidt ondt i gummerne eller generelt virker lidt ked af det - en tredie mulighed er at hun lige nu gennemgår et udviklingsspring, hvor der sker rigtig meget med hende både fysisk og mentalt, hvorfor hun naturligt virker mere pylret og morsyg.
Det er naturligvis vigtigt for hendes vægtøgning at hun tilbydes lidt skemad og indtager mælk nok ved siden af dette og det lyder også som om at hun umiddelbart er parat. Det er dog en rigtig god idé, hvis hun selv åbner munden og ikke snydes med mad, hver gang hun griner. Derfor skal du sørge for at placere hende, så hun kan se dig ansigt og lade hende spejle sig i dig - når du åbner munden, så åbner hun også munden.
Forsøg med forskellige skeer, en silikoneske der f.eks. er helt blød eller en ske af plast. Forsøg også med forskelige typer af grød og mos, som både variere i smag men også varierer i udseende. I stedet for at vælge "risgrød med pære" så køb en ren risgrød og kom selv pære mos på som topping, dagen efter kommer du lidt abrikos mos på som topping og næste gang lidt mos af jordbær - på den måde ser maden mere spændende ud, den ændrer smag og varierer også i farve (lys, orange og rød).
Giv hende også vand af kop, lad hende få en pause med en tår vand og fang hendes interesse igen, atter forsøge med skeen, åbne munden, ind med maden osv. Hun skal som sagt spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hejsa skat, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der kom en ambulance, babubabu sagde det", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er lige meget om der glider 5 skefulde eller 1 dl. ind lidt har også ret og det er rutinen, genkendeligheden og regelmæssigheden omkring det, der er vigtig.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Powernapper lidt sen eftermiddag
Aften: Grøntsagsmos, forsøg evt. med mos uden kartoffel, nogle børn bryder sig ikke om dette. Forsøg med lidt mos af f.eks. gulerod og blomkål, ærter, broccoli, majs, squash og lignende milde grøntsager. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Begynder måske at kunne undvære amning midt nat.
Som du kan se er der i denne plan plads til 6 amninger og skemad 2 gange dagligt. Samtidig tænker jeg at lidt faste tider og struktur vil hjælpe jer lidt videre og du skal også lægge mærke til at din datter tilbydes skemad før hun tilbydes bryst ...
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Jeg håber du her er hjulpet lidt videre på vej. Det er klart, at hvis din datter pludselig virker sløv, får feber, virker ukontaktbar eller lignende, så skal du naturligvis kontakte lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske